Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 3331 ggr
porche91
3

oansvarig uppfödare

Usch blir så irriterad på dessa pengauppfödare . Hört av mig till uppfödaren bella och nagini kommer ifrån. Frågade om namn.födelsedatum.färg.hälsa.livslängd mm på deras föräldrar och mor och farföräldrar och gärna längre bak för jag ska registrera mina råttor och vill gärna få in så mycket information som möjligt. svaret jag får är : är din råtta helt brun så är dens föräldrar också bruna. Är din råtta brunvit så är dens föräldrar också brunvita. Jag har så många avelspar så jag kan inte säga vem som är förälder till dina tyvärr. Berättade att bella fått en bebis och att det bara kan vart hemma hos honom som hon blev dräktig. Och jag undrar om han vet något tillfälle hon vart med någon hane och om de är besläktade eller inte. Han hade ingen aning om det. Frågade om man skulle kunna få köpa en dräktig hona av honom(notera jag vill inte ha en dräktig hona eller någon råtta av honom det var bara för att höra hans svar för att se hur han tänker) Han så javisst med då måste parningen ske i tidigt skede. Där honan blir parad vid 6-7veckors ålder för att sedan flytta då han behöver plats för alla kullar. Men han har även äldre avelspar som han kan sälja. Ingen seriös uppfödare alls!!.

porche91
0

Han sa inte ens färgerna ordentligt… Jag är ovan att se färger men bella är enligt mig är en agouti capped och nagini agouti över hela kroppen. kan inte alla betäckningar med färger o täckningar osv hehe .

Zakaraa
10

Det låter som en oseriös Grossist i mina öron.. Hur kan man ha flera avelspar så man inte vet vilka föräldrarna till ungarna är?! Så otroligt Äckligt oansvarigt!
Gud så jag avskyr att man inte kan polisanmäla dessa idioter som föder upp oavsett djurart. (Kan kan man väl men det leder ingen vart)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

porche91
0

#2 ja precis!!!. Han har tydligen 20st avelshonor och 20st avelshanar. Har kullar hela tiden. man fick enligt min väninna inte komma in till honom när hon skulle hämta bella och nagini. Han mötte upp henne med bilen och hade dom i en bur i bagaget. Det om nått hade oroat mig och avrått mig från att köpa fån honom.

kortnos
0

Detta var i stocholm va? Låter jättebekant hela beteendet…

Itchy
0

#3 låter som "Redigerat av modd" på norrmalm  (de har säkert fler alias)

köpte 2st honor av dom, och det slutade i en mardröm

You can't spell Bitchy without Itchy

porche91
0

#4#5. Det är i Hallands län. Finns annons på blocket om råttor och möss tillsalu för 100kr styck :/

Itchy
0

låter isf som en foderuppfödare

You can't spell Bitchy without Itchy

Zakaraa
1

#7 Säljs verkligen foderdjur för 100kr/st? Det är ju väldigt dyrt kan ju jag tycka om man ska ha till foder ;O

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kortnos
0

De på norrmalm var typ  ** och även *** om jag minns rätt…

*Redigerat av modd

NezumiTinyPaws
0

*** har jag två omplaceringshanar ifrån (jag skulle aldrig köpt ifrån honom själv).
De var otroligt ohanterade och otama när jag fick dem vid 5 månaders ålder. Har nog mkt att göra med förra ägaren att göra också, tyvärr. Har försökt få tag på uppfödaren (http://djurshopen.bloggplatsen.se/) ett flertal gånger för att få bakgrund eller ens EN BILD på föräldrarna (vilket inte finns på bloggen. Inte ens beskrivning av färg), men inte fått något svar. Nu är pojkarna ca ett år gamla och efter mycket jobb så är de snälla, tama, men fortfarande lite stela vid hantering. Väldigt nyfikna, men den ena har lite dominansproblem. Väldigt märkligt att man inte ens kan få se bild på föräldrarna. :/

*Redigerat av modd

lekandur
1

Djurshopen är Roger i ljungsbro. Köpte mina små damer. Fick dem så tidigt som vid tre veckor misstänker jag så R hann inte fördärva dem någon! så dem är jättefina och verkligen mysisar

Where you invest your love
you invest your life 

sassak_1994
0

#6 Det låter som den annonsen som jag hittade och kontaktade honom. Då han till en början verkade seriös och köpte två honor av honom och när jag pratade med en kompis (som har mkt längre erfarenhet av råttor) sa och tyckte att de såg ut att vara yngre än 5 veckor. Och de var jätte osäkra och skygga vilket dom har kommit över nu vid 3 månaders ålder.

lizzplace
0

#11 då har du tur för mina två äldsta damer var riktigt jobbiga när dom kom till mig, som grundar i honom. Den ena bet på buren och den andra bet mig och än idag hatar dom att bli burna, dom är inte keliga för fem öre förutom när dom är dötrötta… mina är från R…

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Boris/Vlad
5

Jag har köpt 2 råttor av han och hans tjej. Helnöjd med råttorna, en av killarna jag har som han fött upp är utan tvekan min favorit genom tiderna. Man borde nog kunna lista ut att om någon har så mycket råttungar till salu på en gång, så är denne inte en "stamtavleuppfödare" och då borde man välja bort att köpa från en sådan person om det är det man är ute efter. Inget illa menat alls mot någon, men ansvaret ligger faktiskt på en själv att kolla upp vem man köper av. Jag TROR att en del av dessa går som foder men det är ENBART mina spekulationer. Det är upp till var och en av vem man vill köpa sina råttor av, men har man själv inte kollat upp saker och ting från början så behöver man inte kasta skit på den andra parten i efterhand, enligt mig. 🙂

kigon
3

#14 Tror inte de är upprörda över faktumet att en/några av deras pälsbollar är från dem, utan hur de bedriver aveln och vad för påverkan det gör för djuren. 

Nya råttägare t.ex. eller råttägare som inte är så insatta i just avel kan ha svårt att veta skillnaden mellan etisk avel och grossistavel, så att bli upprörd att man har stöttat detta med både pengar och ny plats för fler liv att sättas till i efterhand är förståeligt.

Har själv gjort det när jag skaffade råttor, så förstår TS frustration helt.

Skulle inte säga att det är "kasta skit i efterhand" utan mer åsikter om vad de tycker om att de bedriver en sådan verksamhet nu när de har mer insikt och kunskap om ämnet 🤪 Hoppas personligen innerligt att ingen stödjer en sådan verksamhet för sällskapsavel medans man 100% förstår vad det innebär.

DOCK så tror jag tråden bryter några av RIF's regler av andra anledningar… Inte säker dock.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Boris/Vlad
1

#15 Ja, jag menar inte att jag försvarar grossistuppfödare och jag vet heller inte ett jota om hans djurhållning. 🙂 Men det var jag ju medveten om när jag köpte ifrån honom. Jag vet ingenting om mina pojkar, föräldradjur, bakgrund på dessa eller dylikt. Jag valde att köpa mina för att jag akut behövde sällskap till min kille som blev ensam när den andra gick bort. 

Som sagt, jag TROR att råttorna föds upp till foder men att han också säljer som husdjur. Men det är bara spekulationer, så ta mig inte på orden. Han har i alla fall alltid väldigt mycket råttungar till salu o så många råttungar får man inte sålt till sällskap.

Jag menar bara att man får försöka tänka efter lite, om en person har massvis med ungar till försäljning, så är detta nog inte en "seriös uppfödare" ur den synvinkeln.

lizzplace
0

för att rentvå mitt egna namn så hade jag personligen aldrig köpt mina råttor hos en oansvarig uppfödare. jag tog mina äldsta från mitt ex när han ville dränka dom för att han tröttnade på dom. när jag fick problem med dom så fick jag kontakt med uppfödaren och fick inte något bra svar och efter det har jag inte haft en tanke på att köpa därifrån. däremot vet jag att det finns folk som köper från honom trots att dom vet om hur han föder upp djuren.

Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette

Lancia
9

Man får som sagt inte glömma att det finns oseriösa köpare också. Väljer man att stödja sån här avel är man ju inte ett dugg bättre själv, oavsett "orsak". :)

RaGooN
1

Usch så hemskt att människor ska vara så förbannat pengak*ta och skiter totalt i hur djuren blir eller hur dåligt de måste må.
Sedan håller jag med Lancia också, man märker ofta på anonns och svar från uppfödaren om denne är seriös eller kan vad den snackar om. Sedan finns det ju nybörjare som inte vet bättre, och det kommer nog alltid finnas. Som tur är så lär de sig när de får se hur dessa uppfödare hanterar djuren och hur djurens miljö ser ut eller helt enkelt lär sig skilja på bra och oseriösa, men det kommer även alltid finnas oseriösa köpare också som gärna köper en söt liten unge och skiter i vart den kommer från och vad man stöttar. Så otroligt sorgligt hela skiten.. Önskar man kunde göra något drastiskt så de inte får några köpare eller få oseriösa att sluta föda upp.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Svedjorna
0

Jag köpte mina två tjejer av honom för två månader sedan. Fick inte heller komma hem till honom, men tänkte inte direkt då på att det var konstigt, då detta var mina första råttor och jag var så glad över att äntligen få hem de. Men sedan började tänka lite att det var konstigt… Skrev sedan till honom och frågade hur gamla mina tjejer var exakt för när jag frågade först sa han att de var ca 5-6 månader. Men ville gärna ha ett exakt svar. Samt såg de mycket yngre ut… Jag fick aldrig svar från honom och har skrivit flera gånger. Gissar nu på att mina tjejer 5 månader. Är helt förälskad i mina tjejer men tyvärr så bits min black hopades tjej när jag tar in handen och klappar henne och ofta sätter sig i försvars ställning. Detta gjorde hon även från första början. Har pysslat jättemycket för att hon ska slut och det har visat lite resultat tack och lov! När man väl har henne på axeln är hon jättemysig! Är ändå glad att jag köpte mina tjejer av honom för de är jättemysiga. Men det är riktigt tragiskt som ni andra säger hur han avlar! Han berättade själv att han matar djuren med råttorna som inte blev sålda. Han jobbar på Universeum och har massor av ormar hemma, tydligen även en krokodilsort… Han verkade inte bry sig så mycket om de små djuren utan mer om hans större köttätare…

Svedjorna
1

Ångrar dock att jag köpte av en "uppfödare" som honom! Men inte mina små råttor!