Stänkskydd på väggen
Vilka stänkskydd tycker ni är bäst?
Min familj ska flytta i Augusti och huset vi ska bo i hyr vi bara. Därför vågar jag inte ha min Furet Tower där utan stänkskydd.
Vad är bäst, vaxdukar, duschdraperier, annat?
Hur sätter ni bäst upp dem?
Stänkskydd direkt på buren?
Skulle vara tacksam för svar!
jag har använt olika stänkskydd genom åren. fördel med vaxduk är att man kan fästa den på bilden och att den är billig att byta ut. Nackdel är att den kan kan bli biten i och drar åt sig lukt med tiden.
Jag har även använt glas och det går att få riktigt rent. Att ha en plastmatta under buren är också att rekommendera. En sådan matta man har under skrivbordsstolar på hjul går att få ren. Man kan även ha sån golvmatta i hårdplast direkt mot gallret.men då får man borra hål och fästa den med S krokar eller något sådant.
#1 På bilden? Menar du väggen eller buren?
Hade först tänkt mig vaxduk på både vägg och golv, men en sådan där hårdare matta är nog bättre att ha på golvet. Hur fäster man bäst vaxduk på tapet utan att förstöra den då? Tejp av något slag? häftmassa?
Tänker att vaxduk är billigt och då gör det ju inget att man byter ut oftare.
Jag hade en stor kartongbit som jag lade bakom min Furet Tower. Det fungerade perfekt när mina tre råtthanar "stänkte".
Man kan ju fästa en vaxduk i väggen fast buren som skyddar. Och ha buren en liten bit utifrån väggen så de inte tuggar på den.
jag är för trött när jag skriver. På Buren ska det vara. Tack för frågan så jag fick en chans att rätta till.
som #3 säger, det är smart att fästa på kartong som man lutar mot väggen.
#5 ingen fara, händer oss alla :) Smart med kartong. Och min bur kommer försöka stå ungefär en dm från väggen, men vill inte riskera att det blir något stänk alls. Hur kan man annars kanske fästa? För FT är ju 161cm hög, det är ju en rejäl kartongbit man får hitta då om man vill ha på både baksida och ena långsidan
FTns kartong kanske kan funka om du har den kvar? den var ju gigantisk!
Fästa vet jag dock inte.. massamassa häftmassa kanske? förstör ju inte ev tapeter som tex tejp gör!
Jag använde häftstift till kartongen som jag hade.
Var försiktig om du använder häftmassan, använde det till lite saker som jag satte på vägen och tapet revs av på många ställen när jag skulle ta bort det.
#7 Tyvärr har jag inte kvar den, blev gömställe till katterna direkt 😕
#8 Okej ja det var ju bra.
#9 Tack för tipset. Kanske beror på vad det är för tapet också? Känns ju lättast med häftmassa just nu iallafall eftersom tejp nog tar sönder för mkt.
Finns det inget annat man kan använda? 😐
#11 Snyggt! Det kanske man kan fixa en större bit av ju 🙂 Lutar du den bara mot väggen och trycker buren mot eller?
Tänkte eftersom min bur är ju dubbelt så hög som din, kan bli lite ostadigt 😐
#12 Japp, det står stadigt där. Men borde gå att ordna till en FT också, typ något som man bara behöver haka fast skivorna med nånting litet, så det står stadigt även om buren inte är på plats.
Det fina med detta är att listerna också skyddas! Innan detta körde jag med vaxduk, och det funkade ju, men dels så fick råttorna alltid tag i tyget förr eller senare, och dels så fastnar det ändå lukt på väggen bakom vaxduken fick jag erfara när jag flyttade förra sommaren.🤦♂️
#13 Ja och min händiga pappa kan nog alltid fixa till något… Tycker det är snyggast med genomskinligt med 🙂
Oj det tänkte jag inte på.. Mina råttor drar ju in saker, så därför skulle jag haft buren en bit ifrån. Men att lukten skulle komma in på baksidan tänkte jag inte på! 🤔
Jag kör normalt genomskinlig vaxduk som jag tejpar på rs burarna. Men det tuggas lite ibland så nu är det fast tejpat med pappersskydd man har som målskydd. Inte så snyggt men de tuggade inte på denna övh.
Inte bestämt mig på var jag vill ha burarna egentligen. Men planen var att köra genomskinlig vaxduk och häfta fast på väggen bakom.
En kompis kör plexiskivor. Men det skulle bli för dyrt för min del och svårt att sätta upp pga hårdbetongväggen
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har limmat tapet på en spånskiva som står lutad mot väggen.
#15 Okej! Jag vet ju att mina killar kommer tugga och dra in vaxduken redan första natten, så det jag behöver är ett skydd även om buren står ca 1 dm från det (kommer ha ett såntdär genomskinligt skydd på golvet med)
Jag vet inte om jag vågar "förstöra" väggen eftersom vi bara hyr huset. Visst får vi väl sätta upp grejer men jag vill inte häfta bara för att jag ska ha stänkskydd… Ska kika mer på plexiglas för det verkade mamma tycka var en bra idé med.
#16 Kissar de på det? Blir det inte att lukta jättemycket?
Jag hade vaxduk fäst i baksidan av buren först, men den gnagdes till strimlor ganska snabbt. Just nu har jag stora kartongbitar där istället men planerar att köpa en kort list att fästa en vaxduk och en lina i så jag kan hänga upp den i en krok på väggen bakom buren som en tavla. 🙂
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Har en bit tyg av duschdraperityp men blankare, fastsatt med kardborreband utanpå buren. Lättvättat. Bara riva ner och sätta upp. Ingen har ens dragit in det i buren.