Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 697 ggr
[Strannemalm]
1

Ihjälbiten råtta

Hej!
Jag har under ett års tid haft en råtta vid namn ElderScroll. Under det första halvåret var han ensam med endast mig som sällskap, upplevde aldrig att det var några problem för honom. Väldigt mycket av en kelråtta, biter inte på saker och är rumsren. Skaffade sedan en till hane, dem kommer överens men bråkar emellanåt.
Nu ville jag gärna skaffa en avkomma efter honom att ha kvar, och skaffade därför en rått-hona. Hon var runt ett par månader gammal. Den andra hanen var på och ville lukta, vilket inte Elderscroll ville. En dag tog hon sig ut ur sin bur, och hittade henne ihjälbiten av honom. Är detta normalt?

Kalli
9

Nej, det är det inte och jag avråder dig starkt från att avla vidare på honom. Glädjs åt att han kommer överens med sin kompis och när de vandrat vidare kan du skaffa nya råttor förslagsvis från en seriös uppfödare.

Zolah
5

med ett sådant beteende lär du nog räkna med att det finns en del dolt i hans arv, visst bra egenskaper kan komma men detsamma gäller dåliga i kullen efter honom.

Så jag tror detta är en dum idé, läs gärna igenom våra artiklar om råttor och uppfödning. Det krävs en del samt massor av research innan man äventyrar åt det hållet

Crucio
9

suck. råttor ska inte bo ensamma. så när du väl skaffat en kompis till den första som varit ensam så länge, att då skaffa en hona som fick vara ensam istället bara för att ta en kull… vad hade du tänkt göra med henne sedan?

och nej, håller med ovanstående, det är inte 'normalt' beteende för en råtta att bita ihjäl en annan. och det finns så mycket problem med sjukdomar och dåligt temperament bland råttor, så att avla på råttor (från djuraffär gissar jag i detta fall) vars stam man inte vet något om är både okunnigt och oansvarigt.

Sajtvärd på Skrivlust