Knöl på halsen!!!!
En av mina små bebisar, Saga, har fått en stor knöl på halsen. Upptäckte den idag. Är hur jävla orolig som helst just nu. Är det cancer? vad kan det vara? Fan, kan inte ta henne till vetrinären förens i nästa vecka heller! Jag blir så himla nojig!!! Min bebis är sjuk!
Snälla, om ni tror ni vet vad det är så skriv till mig. Måste de verkligen vara en tumör eller kan det vara nått annat?

Låter inget vidare tycker jag. Har tyvärr inte någon erfarenhet av råttbäbisar, men en knöl på halsen när man är så liten kan inte vara bra. Hoppas att någon annan här på forumet kan hjälpa till.

Det kan ju vara en abcsess. Alltså en varfylld böld. Har hon t.ex blivit biten där? Ser skinnet på knölen vanligt ut eller är det blåaktigt eller svart?

Hur snabbt kan en varfylld böld utvecklas och hur gamal är råttbäbisen?

En varböld kan dyka upp otroligt fort och växa i en rasande fart.

Två av våra råttor har fått cancer.. Dock inte när de var så små men ändå. Den ena levde med det i ca 3 veckor innan vi kunde ta bort råttan, kanske bebis kan leva med det? Min katt har en stooor cancerknöl på benet, är 18 år gammal och har diabetes. Och han lever än..

Saga är född den 2 maj i år så hon är inte gammal. och den bara dök upp efter en natt! Skinnet ser inte konstigt ut, inte svart eller blått.. mer rött och "irriterat" typ.. En kompis som är djurvårdare ska titta på henne idag. Sen blir det vetten i nästa vecka, hoppas att allt inte är semester stängt bara… :(
Kan hon ha blivit stucken av något?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

kompisen rakade bort pälsen på knölen idag och då såg vi något som såg ut att vara ett brännsår :S Ringde till en vett som då sa att det antagligen var en varknöl..
Ska boka en tid och tömma den nu i veckan. även om såret ser ut att göra ont är jag så tacksam över att det fanns där.. om det vart cancer vet jag inte vad jag skulle gjort. x(

kompisen rakade bort pälsen på knölen idag och då såg vi något som såg ut att vara ett brännsår :S Ringde till en vett som då sa att det antagligen var en varknöl..
Ska boka en tid och tömma den nu i veckan. även om såret ser ut att göra ont är jag så tacksam över att det fanns där.. om det vart cancer vet jag inte vad jag skulle gjort. x(

Berätta hur det går sen! Tur att det inte var cancer :S

Jo jag kommer uppdatera. Som tur var är min lilla Saga pigg som vanligt och leker med sina syskon somom knölen inte ens fanns där. Men tömmas ska den denna vecka!

Skulle tvätta Sagas sår igår och så sprack varknölen, det var var och sårvätska överallt i hennes päls. åkte in akut med henne till blå stjärnan och nu har hon påbörjat antibiotika behandling. Men hon verkar pigg och äter/dricker/sover/leker som hon ska med sina syskon. och såret ser mycket bättre ut nu :)

Phu! Vilken tur att det "bara" var en varknöl. Du har verkligen hanterat situationen bra och din råtta kan skratta sig lycklig. Lycka till i fortsättningen

Tänkte bara lägga till i den här gamla tråden att hennes sår läkte på ca tre dagar! Gick otroligt fort!