Myten om havregrynsgröt
Gång på gång har jag fått höra att havregryn är dåligt för djur, och även människor, i viss mängd. (grynen råa och inte gröten)
Jag ger inte mina råttor havregryn(råa) för min pappa har alltid sagt att havregryn jäser i magen såsom det gör när man koker det till gröt.
Jag ger såklart dem lite havregrynsgröt ibland för det gillar dem, men är det någon här som vet om sjävla de råa grynen är så farliga? För det finns i många müsli-blandningar så det kan vara bra att veta om det kan vara kvar eller om det ska bort.

hmm det har jag faktiskt aldrig tänkt på, vore ju intressant att få ett svar på hur som :) fast jag tror inte det är så farligt. Mina råttor äter väldigt lite Torrfoder, sen vräker de i sig färskmaten.
fast det finns ju säkert råttor som är tvärtom. De har ju alla olika personligheter och det är ju det som gör dem så speciella :)

Ja mina råttor är tvärtom för de gillar hellre att äta under natten så då sitter de och gnager i sig torrfodret så jag måste helst veta, för de tycker om havregrynsgröt, och om det är ofarligt med havregryn så är det ju lite taskigt av mig att ta bort havregrynen ur torrfodret eftersom de gillar det:)

Jag vet inget säkert, men både jag och mina råttor äter mycket havregryn, både som gröt och som de är, och jag har aldrig märkt något tecken på att det skulle vara dåligt. Jag har heller aldrig hört att så skulle vara fallet, men jag skulle gärna lyssna om någon vet hur det förhåller sig.
Det är så små kvantiteter som råttorna äter.. De får ju massor av andra saker att äta också.
Enda sättet att få gröt genom gryn+vatten är om man kokar, annars får det inte den där konsistensen. (prova själva att lägga havregryn i kallt eller ljummet vatten och jämför med hur kokt/micrad gröt blir) inte får ju råttorna så hög kroppstemp… :)
Jag äter havregryn (müsli), mina råttor får havregryn i maten.. inga problem. De borde vara samma sak med allt som är torrt om havregrynsgrötsmyten (haha vilket ord) skulle stämma, eftersom det finns massor av torr mat med likvärdig eller högre torrsubstans än havregryn. Men det är ju inga problem med det heller, så..
Man kan göra gröt på vad som helst, bara man kokar det. Det betyder inte att det sväller i magen.. men det är klart ofantliga mängder av något torrt kan säkert ge magproblem.. men hur troligt är det att en råtta skulel få i sig det.

Men det är bra att veta, då får de äta det:)

Havregrynsgrötsmyten. Vilket underbart ord! Älskar konstiga sammansättningar!
Men vete+ vatten sväller väl det med? Och det äter man ju. Nä men det är väl som Ninja sade att det handlar om mängder. Klart man mår skit efter att ha trugat i sig 10 bullar!
Älskar mina stora små vänner..

Jag vet att man med grisar (som faktiskt är väldigt lika människor anatomiskt) inte ska ha mer är 15% havre i foderstaten för resten omvandlas bara till fett. Däremot ska det innehålla en del ämnen som inte finns i andra säderslag, fråga mig inte vilka :P Om det där med att man blir fet gäller på råttor vet jag däremot inte.

Hmm..
Älskar mina stora små vänner..