Muffins för råttor!
Tänkte dela med mig av ett lite bättre recept anpassat för råttor när det gäller muffins - till skillnad från sockerbomberna som vi människor äter. Vill gärna ha kritik på hur jag kan förbättra receptet, ska jag ta bort något som kan vara dåligt för dem? Vet att detta egentligen passade i Lyxrecepttråden, men vill ha en tråd för tankar och respons om detta!
1 Ägg
1 msk honung
25g smör
1 dl grahams/dinkelmjöl
1 krm (ca) bakpulver
En liten skvätt mjölk
Solroskärnor och mandelflarn
Bär eller frukt
Blir ca. 20 st småmuffins.
(Dock INTE så många till råttorna,
1 var räcker på enstaka tillfällen, haha)
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och honung så att det blir pösigt. Smält smöret och rör ner mjöl blandat med bakpulver och lite mjölk. Blanda ihop allt tillsammans med ägget och häll sedan ner bär
eller frukt, solroskärnorna och mandelflarnen. Klicka ner smeten i små knäckformar på en plåt och grädda sedan i ca. 10 minuter i ugnen eller tills de är torra i mitten.
Om man vill kan man toppa med yoghurt och kanske ytterligare bär, frukt eller nötter. På bilden är det yoghurt och hackade mandelflarn.
Har bara testat lite, och vill höra om något kanske borde plockas bort.
Är bakpulver i så liten mängd farligt? Det var nämligen det enda jag kan tänka mig är dåligt, förutom smöret då kanske. Tänk på också att detta var en specialare, inget jag skulle ge regelbundet.
Söta! :) bakpulver i så liten mängd borde väl inte vara farligt… :) jag menar… det finns ju i bröd och andra saker som många ger sina råttor också? Råttorna ska väl självklart inte leva på bara bröd, lika lite som vi ska det!

Bakpulver är rätt ok, så länge det är yttepyttelite. Honungen däremot skulle jag plocka bort, finns ingen anledning att ge socker till råttorna eftersom det är det som blir kvar när du har hettat upp honungen.
Qui dormit, non peccat
tass tass! :D
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
Tass :)
tass :)
tass :)
Är det knäckformar du använt? :)
*tass*
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Jag bakade de här för ett tag sen i hopp om att det skulle bli smarriga fikabröd. Det är inte alls muffins utan bröd i muffinsformar. Jag gillade dem När de var nybakta med smör på. Nu äter råttorna dem med förtjusning! http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se/2011/10/27/6520010-matiga-appelbrod/
Åh vad kul det ska jag baka någon dag
om folk inte tycker att jag är galen nu så vänta tills jag ställer mej och bakar råttmuffins åt råttorna haha
egobitch_ @ instagram
Tass!
tass
Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!
tass
Nu har kag gjort detta :) Dem ligger inne i ugnen och gräddas :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Tass!
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Tass
Ska absolut baka råttmuffins! :)
tass
Mina gräddas i ugnen nu! :D
tass :3
Så man ska ta bort honungen? :s
Något mer man ska ta bort?
väldigt tacksam för svar:D
Vilka sorts bär eller frukt kan råttor äta? :)
Tass! Detta får nog bli "välkommen hem" överraskning till våra pojkar när dem kommer ^^
hell is empty. All the demons are here
Tass!
Tass
Jag är cool
tass
Behöver råttor
#24 Vad menar du med att Ta bort? Försöker hitta kommentar där någon skriver att man ska ta bort honungen men hittar inte så förstår inte vad du menar med din fråga?
#25 De kan äta i stort sett allt inom bär området, kan inte komma på något bär de inte kan äta.
Stenfrukter bör undvikas pga blåsyran men kan ges i små mängder om man nu "måste" ge dem. Om du söker i sökfunktionen så kommer du få upp massor med trådar om detta ämne.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#30 finns i #3! Håller med där, ganska onödigt med honung om de ska värma upp det…!
Baka till dem låter roligt, kanske stjäl de flesta om jag provar på dock… 😇
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#31 Haha se där, missade Hela #3 av någon anledning men resten av inläggen såg jag. Underligt :P Men då är jag med.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tass! 🙂
Tassar! Jättebra tips! :)