Jag är i chock
Jag är i chock. Igår var allt perfekt, alla tottsarna var pigga och krya. Idag vände allt upp och ner, en individ saknas i buren.
Jag hittade Mascara i buren med andnöd och klet runt ögonen. Man verkligen såg hur hon kämpade med andningen, hon andades till och med munnen användes. I panik ringer jag veterinär och jag får komma in direkt. In på rummet. Det låter från lungorna och är illa. Hon lider.
Nu saknas det en individ i buren. Det känns så tomt. Jag tror inte jag har fattat vad som har hänt än. Det har inte sjunkit in. Mascara, min fina flockledare, min råtta som alltid gjorde upptåg och som alltid ville vara nära. Hon som alltid var först fram med att hälsa i buren. Hon som alltid var en trygg plats för nyanlända. Hon som jag alltid litade på. Mascara är borta. 1 år och 6 månader gammal.
Jag vet inte riktigt vad det var som orsakade hennes allmäntillstånd. Iof så var jag inte hemma igår eftermiddag fram till idag lunch. Men innan jag åkte låg hon så fint i buren, andades bra och såg pigg ut.
Bör jag vara orolig över att det är något som smittas bland råttorna? De har bara varit hemma hos mig och inte varit på utställning eller träffat andra djur. Veterinären rekommenderade mig att städa hela buren ifall det skulle vara något virus. Jag har varit med om att råttor har haft problem med lungorna förut, men då har det inte kommit så här fort, utan ökat mer och mer.
Tror ni jag behöver vara orolig över övriga flocken?
Det skulle kunna vara en stroke. Hittade en av mina råttor för några år sedan död i buren med blod runt nosen (ja blod) och det fanns starka misstankar om stroke på honom.
De kan gå från helt synligt friska till att bara pang få stroke och dö, vissa överlever men brukar oftast avlida från den andra stroken som oftast följer efter en tid.
Beklagar sorgen :(
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Tack. Det var lite sådär det kändes när jag hittade henne idag. Helt ledlös, blött runt ögonen och blod/snor runt nosen. Svår andning.
Egentligen är jag inte så intresserad över vad det var som orsakade detta. Hon är fri nu och lider inte längre, det är det enda som betyder något. Det jag är lite orolig över är om det är något som kan smitta övriga flocken. Men känner lite att det skulle kunna nästan vad som helst som utlöste det. Råttor har så mycket sjukdomar och åkommor som kan dyka upp att det är svårt att veta vilken det är ibland tycker jag.
#2 En stroke är inte smittsamt utan det beror främst på bakgrund. Vissa råttor löper större risk för tumörer, stroke osv osv sedan vad som är själva utlösande faktorn är svårare att ta reda på. Det kan vara lite allt möjligt egentligen precis som för människor. Men smittsamt är det inte i alla fall om det nu är stroke det handlar om.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Så hemskt när sådant händer. Kram.
If you fight love, you're always a loser