Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 450 ggr
CamillaS
0

Funderingar kring mina två zoo-råttor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, just nu sitter jag och funderar väldigt mycket. jag har två råttor som kommer från uppfödare och dom är underbara krabater. och så har jag två som kommer från en privat person som sålde dom andra ungarna till zoo affär. asså jag funderar väldigt mycket på om hon har hållt på med dom så mycket som hon påstod när dom var små. dom är väldigt spralliga vill absolut inte bli fasthållna och den ena är värre än den andra… dom är födda 8 januari 07, jag har aldrig fått nån bra kontakt med dom iaf inte Musse honom kan jag knappt hålla i.. jag tror han har blivit rädd, typ för att han tror att jag ska klippa klorna på honom eller nåt för vid klo klippning e han tom värre än min katt som avskyr att klippa klorna så jag tror han har blivit rädd för att jag ska klippa klorna på honom när jag ska hålla på med honom..

så jag vet inte vad jag ska göra längre har försökt att tvångs umgås med dom och gosat med dom så mycket jag kan men dom gillar inte mig, det känns väldigt tråkigt att ha det så… Åhh! jag vet inte hur jag ska göra! Nico är kanske inte helt omöjlig men Musse.. han gillar verkligen inte mig… :( 

på bilden Musse till vänster Nico till höger.

TopasPearl
0

Ge dem tid, fortsätt "tvångs"gosa med dem. Jag hade samma problem med min förra råtta Kristall, hon ville inte men efter ett tag blev hon dem mest kelnaste av alla. De kanske känner att allt är nytt och bara är lite rädda, sen att de är två som redan är uppvuxna med varandra kanske de stannar tillsammans helst för de inte riktigt vågar än. Men fortsätt försök så är jag säker på att de kommer mjukna upp:)

izze
0

Hehe jag hoppas på samma mina råttor är inte värst keliga har man dom i händerna ska dom hoppa till närmaste grej dom når eller springa iväg. På axeln kan dom sitta stilla men lugna är dom då inte! ska tvångs gossa dom massor i helgen! :)

CamillaS
0

men dom är ju inte direkt bebisar har ju haft dom ett väldigt bra tag lite mer än ett halvår till och med Musse och Nico var dom första råttorna som hamnade hemma hos mig sen har dom andra två kommit in i flocken efter dom. som sagt försöker hålla på med dom mycket dom har till och med varit på sin första utställning och båda fick A-pris och Nico kom till final men inte längre så… ja jag vet inte om jag nu skulle omplacera så skulle det bli Musse men jag vill inte omplacera honom heller men jag får inte bukt med honom heller. så fort jag tar ut honom ur buren så får han typ panik och gör allt han kan för att få komma in i buren igen.. visserligen vill alla tillbaka in i buren men musse han gör verkligen allt för att få komma tillbaka, funderar på hur mycket Musse och Nico kan ha inverkan på mina andra två så att inte dom blir som Musse och Nico… *suck* ne jag vet inte vad jag ska göra var tvungen att skriva av mig…

CamillaS
0

*putt*

Saved_By_Jesus
0

För det första lugnar de sig dramtiskt med ålder. För det andra är det väldigt individuellt hur mycket energi de har. Vi har två unga, mycket energiska råttor som ändå är väldigt sociala. De sitter alltid vid gallret och väntar på oss, och blir överlyckliga när vi tar ut dem. Men då är det full rulle sen… Vi har även en gammal dam, som bara sitter och goooosar… sen kanske hon blir lite, lite nyfiken, och sträcker sig långsamt iväg åt nåt håll, för att få ta en lugn liten promenad, och se sig omkring. Men hon är så lugn så, och tar alltid mycket god tid på sig… Sen kan man plocka upp henne, och hon sitter genast still och njuter igen. Råttor har väldigt mycket energi, och det är bra, för då får de den motion de behöver.