Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 592 ggr
Nymphadora
1

Kan jag smitta råttorna?

Har åkt på akut bronkit (luftrörskatarr) och vill bara kolla om råttorna är i risk för att bli smittade? Det borde inte vara något problem, men vill ändå dubbelkolla eftersom jag mår EXTREMT dåligt och inte vill att mina rådisar ska drabbas.

Egycsaj15
0

Mamma läste till veterinär sköterska. Hon säger att allt som smittar människan som förkylning osv kan smitta andra däggdjur

Mapel
3

De flesta sjukdomar och åkommor smittar inte till råttor. Det behöver vara en zoonos för att det ska kunna överföras mellan olika arter och det är inte särksilt vanligt. Vanliga förkylningar är tex inte zoonoser. De flesta sjukdomar(alltså bakterier och virus) är artspecifika och angriper alltså enbart en art. Så jag skulle säga med ganska stor säkerhet(för jag vet inte exakt hur det funkar med luftrörskatarr eller vad för bakterie/virus som orsakar den) att det inte kommer smitta dina råttor :)

Nymphadora
0

Har varit hos läkaren idag och har tydligen lunginflammation. Är det samma sak då - att jag inte smittar råttorna?

Zakaraa
1

Lunginflammation räknas normalt sett inte som en zoonos och ska därför inte smitta mellan arter men det kan ju absolut ske. Är man sjuk anser jag personligen att man ska undvika ansikte och vara noga med handhygienen både för sin egen och andras (människor såväl som djurens) skull.

Ha gärna en spritflaska (handsprit alltså, haha!) i närheten och ta det säkra före det osäkra :)

Är man intresserad så kan man söka på Zoonos på google exempelvis (som i detta fall "lunginflammation zoonos") så kan man läsa en del. Det finns mycket intressant fakta. Här kan ni läsa mer om Zoonoser på SVAs hemsida.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nymphadora
0

Ringde veterinären och dubbelkollade och fick samma svar. Så har tvättat händerna innan jag tagit i råttorna. Och nu är jag halvvägs igenom min antibiotikakur så nu smittar jag absolut inte längre.

Tack för svar!