Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 559 ggr
Elisabeta
0

råttor och fåglar

Hej! Är det någon som har erfarenhet av hur råttor går ihop med undulater? Berätta för mig, då jag tänkte att på sikt skaffa mig sådana fåglar. Tack!

Zolah
0

Som alltid så är det inte bra att ha flera djurarter i samma bur, nämner detta även om det kanske är något du redan vet.

Jag tror inte det ska vara något problem, råttorna lär nog vänja sig med kvitter osv - det jag inte vet är hur fåglarna kan reagera? men skulle nog tro att även dom vänjer sig.

zickan
1

Håll dom inte ihop eller ute samtidigt. Låt inte råttorna klättra på buren eller fåglarna landa på deras bur. Bättre täcka över med en filt isf. 

Olyckor kommer ofta lätt och råttor är bra jägare. Slår det fel kan de skada en fågel. Eller en fågel bita till på en råttas tår och göra skada. 
Kan även va stressande för fåglarna att ha råttor för nära, klättrandes på bur osv. 

I övrigt är det inge problem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elisabeta
0

Hej!

Tack för alla tips! Nej, jag kan inte ens tänka mig att de skulle vara i samma bur. Funderade bara typ om de var grannar, i samma rum, men jag ska tänka om.

renee75
0

Mina råttor är grannar med mina dvärggojjor på ena sidan och mina finkar på andra dom stör inte varann speciellt så ..men om nån av råttorna lyckas komma upp på gojburen så försöker dom jaga dom, har också lyckats att få tag i några fjun en gång så låt dom vara separerade.. men i burarna brevid varandra är det inget som helst problem.. Lycka till!

GalenMVH Renée

Skogsmongot
0

Tänk på att vara noga med hygienen så går det nog bra, fåglar har ofta bakterien salmonella naturligt i sina mag- och tarmkanaler. Det finns alltså i deras bajs om de har det. Så tvätta och sprita händerna om du varit med fåglarna och sen ska ta i råttorna eller deras saker

zickan
1

#5 fast chansen att få från burfåglar är ungefär lika stor som att få det via hund/katt saliv. Eller kaniner, andra smågnagare, dåligt foder, dåligt hanterade livsmedel. Hygien är alltid bra, men så illa är det inte. 

Jag har haft rätt många fåglar från fink till gråjako i samma rum som råttorna och aldrig brytt mig om det med tvätta händerna mellan. Inte haft problem. Har nu bara vaktlar som råttorna får råa ägg ifrån. Och senaste 1½ veckan varit djurvakt som varje år till grå jako och en kakadua.

Skogsmongot
0

#6 Okej. Har precis gått en tre-årig djurvårdarutbildning där de verkligen tryckt på det där med salmonella-risk hos fåglar och reptiler. Är det första jag tänker när jag hör att man har de i närheten av andra djur, fast borde väl ta det med en nypa salt kanske 🤔

zickan
1

Ja du borde nog ta mycket de säger med en nypa salt. Gymnasium verkar köra att allt är så hääääääär stooort. Bara för det skall fastna typ. När man väl kommer ifrån skolan och ser hur det är i verkligheten så inser man att det inte riktigt var så där stort ;-)
Haft över 400 reptiler också. Aldrig varit nån salmonella smitta i mitt hem som hittats eller smittats så det synts. Flera testades, testat mig själv då jag jobbat i restaurang.