Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 330 ggr
gickan87
0

Lindra mycco?

På vilka sätt Kan man lindra symtomen för mycoplasma? Min ena kille har det jättejobbigt just nu. Dem får robiooste varje dag men det hjälper inte mycket

MVH Erika :)

Dramatik
0

Man kan vara noga med att städa buren och att de inte står i drag också. Speciellt burstädning då ammoniakdoft från urin gör det jobbigare för dem att andas.

I rooibostéet kan man ha lite ingefära och en vitlöksklyfta som får dra tillsammans med tepåsen, och så tar man ur det innan man ger téet till råttorna. Man kan också blanda i lite honung om man vill.

Annars kanske du behöver åka till veterinären så han får medicin? :)

gickan87
0

Det finns väl ingen medicin som botar mycco? Tack för tipsen :)

Dramatik
0

Man kan iaf lindra symptomen :) En antibiotikakur kan hjälpa t.ex. :)

gickan87
0

Aha okej. Han har fått baytril förut utan resultat. Finns det nån annan sort som fungerar bättre?

Dramatik
0

Man kan ge en kombinationskur med baytril och Vibranord t.ex. Fast de är väl inte ofta de skriver ut baytril längre,men en liknande sort som jag tyvärr glömt namnet på nu :)

Fisfia
1

Ja, funkar inte Baytril får man prova annat antibiotikum som vet måste skriva ut. Det kan ju hända att det räcker att du ringer vetrinären som du fick Baytrilen av och säger att det inte fungerade, och att vetrinären är schysst och skriver ett nytt recept på annat utan att du behöver betala för ett dyrt besök.

gickan87
1

Fick tag i en annan veterinär idag. Fick Bactrim utskrivet. En annan fundering… Är det bättre att använda toalätt istället för lättströ? Tycker lättströet dammar…

Dramatik
0

Toalätt dammar också. Men testat alspån? Det tycker inte jag dammar så mycket iaf, men sen är det visserligen lite hårdare att gå på för dem.

zickan
1

Även prednisolon kan hjälpa. Det vidgar luftrören och lindrar svullnader/inflammationer osv. Brukar köra tillsammans med baytril eller liknande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

fridanordqvist
1

#7 Pratar du om bottenunderlag o inte toa-strö så testa borrismattor, finns på ikea för 4kr styck, dammar inte alls och rätt mjuka för små tassar att gå på, speciellt efter nån omgång i tvättmaskinen! :D