Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 228 ggr
Ladybug6
0

Behandla symptomlösa råttor för rossel?

Hej

Var idag med en av mina 5 råttor till veterinären för att hon har börjat rossla och fick ronaxan utskrivet. Ingen av de andra råttorna rosslar men de nyser dock då och då. 

Enligt veterinären ska jag ändå behandla alla råttor för att i bästa fall bli av med myckoplasman så att den sjuka råttan inte ska bli "smittad" och insjukna igen. Men enligt artikeln om mycoplasma här på rif går ju inte myco att bota utan bara den underliggade sjukdomen som gjort att mycon brutit ut.

Har jag förstått det hela rätt? I så fall finns det väl ingen anledning att behandla alla?

Tacksam för svar!

Bananbullar
0

Det stämmer mycket bra. Alla råttor bär på mycoplasma och den bryter ut när tex immunförsvaret vacklar. Behandlar man myco i "förebyggande syfte" antar jag att det finns en risk att göra bakterien resistent?

zickan
2

Håller med om det bananbullar skriver. Inte bra att medicinera för mycket, för tidigt eller i förebyggande syfte. Definitivt inte om veterinären kände klämde lyssnade sedan skrev ut medicinering. 
Eller fick du göra en baketerie odling?
Räknar rätt starkt med att du inte gjorde en då ingen veterinär verkar vilja göra en. Alla drar alltid över kant att det är myko så fort en råtta rosslar osv. Vilket är synd. Myko är inte så vanligt som alla veterinärer tror, men det är lättast för dom att säga myko och skicka hem med medicinering. 

Alla råttor bär inte på myko vad jag förstått det. Även om det nu är stor chans på att de kan göra det ja. Och som skrivet ovan bryter sånt ut oftast när råttornas immunförsvar sjunker med en förkylning, lunginflammation osv. Brukar inte komma det första heller. Utan mer att råttan är sjuk en stund för att myko skall bryta ut. Dock kan det givetvis gå fortare. 
Och vänder man på det så kan mediciner störa immunförsvaret och istället för att hjälpa så kan det släppa in mer bakterier och virus. 

Det är mycket vanligt med förkylningar med årsbyte, torr luft, drag som torkar ut slemhinnor osv. Normalt tar råttornas immunförsvar hand om det hela om man väntar ut några dagar. Annars medicinerar man och hoppas på bättre. Men inte medicinera i förebyggande syfte. Det ger ingen effekt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladybug6
0

Nej hon lyssnade och kände bara på råttan. Jag tyckte också det verkade väldigt konstigt att behandla alla. Då kör jag bara på den sjuka råttan!