Råtta mår dåligt. Hjälp!
Hej!
Jag har två stycken tjejor hemma varav den ena nu inte verkar må så bra. Jag undrar om någon vart med om samma eller vet på ett ungefär vad det kan vara (vi ska försöka ringa veterinär imorgon).
Ena av tjejerna har nu börjat magra något ordentligt. Vägde henne idag och hon väger endast 250 gram även fast vi utfodrat henne extra och sett till att hon ätit de senaste två månaderna. Hon har gått ner 10 gram på en vecka. Hon är relativt pigg när hon hamnar på något nytt ställe men annars ligger hon mest och det ser ut som hon andas tungt. Vi förstår nog att hon kanske måste få somna in för det känns inte alls bra. Är det någon som varit med om något liknande? Och vad har ni gjort då?
Hej ! Hur gammal är din råttis ? Är hon gammal o har tungt o andas så kan det bla vara hjärtat som är dåligt.
Låter hon illa när hon andas ? Du säger att hon ätit extra mycket men bajsar hon normalt ?
Det är nog bäst att en veterinär får titta på tjejen i morgon som du skrev.
Se till att hon får i sig vätska. Lycka till med tjejen.
Hej! Hon fyller två 1 juli. Låter lite illa när hon andas. Jadå allt normalt det är det som känns så tråkigt. Hon är världens finaste lilla tjej men så vet man inte vad som är fel på henne :-(

Kan vara lunginflammation t.ex. om hon har svårt att andas (tänker mig bukandning?). Åk till veterinär för att få säkert besked. :)
Ah vi har fått en tid imorgon så får vi we vad vet säger:/
Nu är det rätt varmt. Men håll ett öga på att hon inte börjar bli kall. Råttor som mår dåligt kan få svårt att orka hålla värmen. Vätska och hålla värmen är viktigast tills ni kommer till en veterinär.
Håller tummarna att hon inte är så jätte illa och blir bra med lite medicinering <3
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.