Han högg mig!
Måste skriva om en otäck upplevelse, hoppas att ni kan komma med tips och råd om varför detta hände.
Igår lät jag råttkillarna sträcka på tassarna i min säng, inget nytt för dem, det har de gjort många gånger förut. Men jag brukar lägga undan mina gosedjur eftersom jag vet att det kan klia i tänderna på råttorna när de ser något så tuggvänligt som ett gosedjur ligga framme. I vart fall, den här gången låg de framme och min Kassler var snabb med att sätta sig och böra tugga på en knapp. Jag reste mig från stolen, vände mig om mot sängen och tog bort gosedjuret från honom, jag skällde inte för råttan kunde ju inte veta att det var förbjudet. Sen böjde jag mig ner över honom och strök honom över ryggen, då helt plötsligt hoppade Kassler upp och bet tag i mitt ögonlock. En liten bit fick han med sig, sen var det bara in till akuten och få stelkrampsspruta och pencillin.
Jag mår iaf bra idag, lite ont i ögat och rumpan, men jag undrar varför han betedde sig som han gjorde. Jag har nyligen provat att lägga in tidningspapper ist för spån och råttorna har hållt på att boa i över en vecka nu med pappret. Men det känns lite långsökt att det var därför han bet mig, kan tänka mig att han blev rätt för en hastig rörelse eller nåt sånt. Hoppas bara inte att hans beteende är ett tecken på att han är sjuk eller mår dåligt.
//Tosca
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Han kan ha blivit överraskad av att du helt plötsligt kom och tog bort gosedjuret, och att klappa en råtta på ryggen/rumpan är ett hotbeteende, och därför tyckte han att han behövde försvara sig. Nästa gång kan du prata lugnt med han så han vet att du är där, och lägga handen ner framför han så han kan nosa på den. Sen kan du försiktigt stryka honom över ryggen om du vill det, men det är inte nödvändigt. Undvik bara rumpan.
Tack för rådet! Annars är Kassler den trevligaste och gosigaste råttan att ha att göra med så det är säkert som du skriver, hade nog gjort likadant om jag var i Kasslers position.
//Tosca
Portfolio på Flickr
Jo, jag vet hur det är. Har själv en råtta som har lite humör plus att han ser dåligt, men han är absolut inte elak! =) Speciellt när jag hade andra hanråttor (som inte är med i flocken) hemma så var han jättegrinig när han kände lukten av dom. Om jag hade klappat han på rumpan då så hade han troligen suttit i fingret fast han aldrig har bitits förut. Då lade jag bara handen helt platt framför honom så han kunde kolla vem det var, och sen var det inga problem. =)

Jag har haft flera (3 st) råttor som av någon anledning varit och nypt mig i ögonlocken. Dock inte huggit…
Vi har diskuterat det här hemma flera gånger, varför det kliar i deras tänder just där det passerar ett ögonlock. Luktar det lite lagom kött och blod genom den tunna huden?
En fundering bara! 
En liten fråga bara, varför fick du ont i rumpan?
En råtta jag hade bet mig i örat. Hon satt på axeln, min mamma tog ett kort och jag tror att råttan blev rädd för blixten eller nåt och så bet hon i öronsnibben. Det forsade blod… Fast den råttan var lite konsig annars också…
#5, ja det är en bra fråga ;) Var inte så tydlig, men på akuten tyckte de att det var bäst att jag skulle ta en förnyare på min stelkrampsspruta eftersom råttor är allätare och att det därför skulle finnas större risk för att jag skulle bli sjuk. Gillar inte sprutor…..
Portfolio på Flickr

#6 - Men råttor som inte bor utomhus (vilket det bara egentligen är vilda brunråttor som gör) brukar inte bära på någon smitta. Sambons mamma blev biten av en tamråtta i fingret en gång men de sade att hon inte behövde ta en stelkrampsspruta eftersom tamråttor inte brukar vara farliga att bli biten av, om man ser till risken att få stelkramp. Så hon blev bra utan spruta.
Ja, jag tyckte det var lite konstigt att det var tvunget med spruta, de bär ju inte på nån smitta men jag antar att de ville vara på den absolut säkra sidan. Det positiva med det hela är att jag iaf inte behöver ta min påfyllnadsspruta förrän om 30 år igen. Plus att Kassler fick lite revange för de sprutor han och de andra killarna fick när de hade skabb =)
Portfolio på Flickr
Sawyer bet mig i ögonlocket en gång helt oprovocerat, så att det började blöda lite och jag fick ett sår. Han satt på min axel och nosade lite på mitt öga och sedan bet han till. Det var första och enda gången hittils, som han någonsin bitit mig. Jag har inte heller någon aning om varför men tydligen är det rätt vanligt att råttor biter i ögonlocken. Jag skulle gärna vilja veta varför. Om man ändå kunde fråga dem.

4# Skojar du eller?
"Luktar det lite lagom kött och blod genom den tunna huden?"
Du får det att låta som att råttor är blodtörstiga odjur. Det luktar inte kött och blod genom ögonlocken och även om det hade gjort det så är det inte en anledning för råttor att bitas.
Min teori är helt enkelt att råttan lockas av ögonfransarna som viftar och kittlas. Råttan som inte ser så superbra tror att det är en fluga eller något annat roligt.
mina råttor är väldigt farsinerade av mina ögonfransar, och smakar gärna på dem. de vill även dra bort dem, för att sedan mumsa i sig dom, men det är INTE lika mysigt…
om det är vanligt att bli biten i och runt ögonen, kanske jag ska vara extra vaksam över dem i fortsättningen…
Jag är lite inne på samma spår som TacoBelle, men jag tror även att vätskan i ögonen är smaskig. Mina äckelråttor försöker jämt slicka mig i näsan, så dom är verkligen inte rädda för att prova "intressanta" smaker 
Jag kan också tro att på grund av att min Kassler var skrämd så försvarade han sig mot det som fanns precis framför honom, det som rörde på sig och som så läskigt och hotfullt ut just då, nämlingen mina ögon. Eller så var det kanske så att han hoppade upp och bet mot det som kom nära (mitt ansikte) och att det bara råkade bli ögat som fick ta stryk. Jag försöker att inte verka rädd för att han ska bita mig igen nu när jag hanterar Kassler, men visst jag har lite mer uppsikt över var han har sin nos.
För övrigt älskar den här killen att "noppa" mina ögonbryn och boa lite med mitt hår. Vet faktiskt inte varför men jag kan tänka mig att han vill vara schysst och ansa pälsen lite på mig 
Portfolio på Flickr

#10 Nej, jag vet att råttor inte är "blodtörstiga odjur". Annars hade jag väl knappast haft råttor själv?! 
Bima skriver i sin artikel om vad råttor äter och att råttor är av naturen jägare och äter alltså mer än gärna animaliska produkter, så att jag testar tanken är väl ändå inte så långsökt? Men, det kanske finns mycket mer troliga och kanske mer vetenskapliga teorier om varför de gör som de gör. Vi är ju flera som har upplevt att råttorna har "intresse" för våra ögonlock, ögonfransar osv, så det skulle vara roligt att förstå varför!
Appro på det, så säger man ju att råttorna har dålig syn. Men hur är det med luktsinnet? Jag fortsätter bara att tänka högt… 

Kan det inte vara så enkelt att råttan försöker putsa er?(när den bara nafsar), jag blir med jämna mellanrum gangd i både ögonbryn och lock när Lenore putsar mig, de nafsar ju lite på varandra också i samma situation…