Råttor med andra djur?
Planen är att mina (framtida) råttor ska få vara i mitt rum. Men i mitt rum så har jag även gerbiler och hamstrar. Ingen av djuren kommer att komma i kontakt med varandra såklart, men undrar om råttorna kommer att "störas" av de andra djurens lukt? Hur har ni andra gjort? Har ingen möjlighet att ha de andra djuren eller råttorna någon annanstans förutom på mitt rum.
Jag tror det går bra, om dom inte får tag på varandra och inte är med varandra så kommer det gå fint. det som brukar vara lite stressigt för råttor i början brukar vara hundar och katter och som bevis att det går så har vi en massa foton här på RiF där dom är som bästa vänner :)
Jag har haft gerbiler, hamstrar, marsvin, dvärghamstrar och möss i samma rum som mina råttor. Har aldrig märkt att dom skulle må dåligt av det. (Dom mindre djuren mådde däremot inte alltid så bra av att det luktade rovdjur, men dom vande sig.)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det ska nog inte vara några problem, men tänk bara på, när du rastar de olika djuren att om de kommer för nära varandras burar kan de skada varandra genom gallret också.
Ja de kommer inte att träffas. Och jag hoppas att de inte kan klättra på gerbilernas akvarium? 😃
#2 Måste varit roligt att ha haft alla samtidigt! :) Ja tänkte också att de borde ju vänja sig av lukten i alla fall. 🙂
#4 jo, alltså råttor kan ta sig fram lite överallt, räkna hellre med att de kan komma fram där, än tvärtom. De kan hoppa rätt högt och är ofta skickliga klättrare :)
Mina råttor har varit i hela mitt rum, högst uppe på en hylla, uppför gardinerna osv. de använder ofta närliggande möbler och sånt för att hoppa/klättra emellan. smarta små djur ;)
#5 Visste att de kunde hoppa, men så högt? ;P
De kommer ändå aldrig att vara där själva, för att förhindra att de kommer åt de andra djuren och att de inte klättrar upp på någonting och ramlar ner :)
#6 jag vet ju inte hur högt ditt akvarium är, så jag kan inte säga exakt. Men de kan hoppa rätt högt ja, och de blir ju stora, speciellt hanar :)
Men ja, håller man koll på dem så är det såklart okej :) Du kommer nog att märka med tiden också om det är något som inte fungerar, då får du kanske ändra om lite i rummet så att det fungerar bättre :) Lycka till
Mitt högsta är 50 cm, och det står på golvet. Sen har jag två på 40 cm som är nästan på golvnivå (kanske 3 cm ifrån golvet) och sen har jag tre stycken som är kanske 30 cm och de står uppe på en hylla. Sen har jag Samla lådor till vissa och de är 43 cm och på de kan man sätta lås clips för att vara ännu säkrare.
Sen har jag ju dvärghamstrarna. Där har jag några i dunor på hyllan med akvarierna, två på de stora samla lådorna, mindre samla på det största akvariumet och tre på en "minihylla" (där en stor på golvet som jag kommer att höja upp.)
Ser att det blev väldigt klyddigt, ska se om jag har någon bild.
Råttburen kommer nog att vara 2-3 meter från närmsta burarna. Ska byta rum så jag får mer plats ;P
Tack så mycket :)
Ja, alltså där kommer råttorna med säkerhet komma upp, skulle jag säga. och med så många burar kommer det nog bli svårt att hitta platser åt dem som är utom räckhåll för råttorna om de ska vara i samma rum. du kan inte ha dem i ett annat rum alls eller? :)
Väldigt många djur du har, kommer du hinna med råttor också?
Har tyvärr inget annat rum de kan vara i. Men har sett någon som har spärrat av med flyttkartonger, så kan kanske spärra av antingen vid den stora hyllan (alltså runt den) eller kanske halva rummet. Som sagt ska byta rum så jag kommer att få mer plats som de kan springa på också.
Det gäller att planera och prioritera ;). Nästan alla gerbiler och hamstrarna är faktiskt min mammas, men vi hjälps ju åt med de så allt går mycket. Går mycket snabbare än man tror :) Och jag är nästan alltid bara på mitt rum, är inte med kompisar eller gör något annat så ofta. Så jag har all tid i världen :)
Min råtta är en hoppare och hoppar lätt 30 cm, och antagligen har han hoppat 40 cm med. Han hoppar upp på stolen och sen upp på skrivbordet och sedan vidare på hyllor osv.
#11 ja, med lite påhittighet går det säkert att hitta någon lösning! och som sagt, så länge man är där och håller koll på dem så borde det inte vara ett problem.
det har du ju rätt i, haha. Brukar ju själv alltid säga att det handlar om prioriteringar :) åh, det är härligt med djur, hade jag själv haft tid och energi så hade jag haft fler djur än jag har nu ^^
Lycka till med råttisarna när de kommer :)
#13 Ja jag vågar aldrig lämna något djur ensamt, för man vet ALDRIG vad de kan hitta på! xD
Ja det är så himla underbart med djur! Kan inte tänka mig ett liv utan dom! :D
Tack så jätte mycket! :)
Tror faktiskt att råttor kan hoppa upp emot en meter långt. Har själv sett de hoppa gigantiska längder. Dessutom kan de ju stamklättra upp för till synes helt glatta ytor, tex min lackmålade bokhylla Så nog kommer de komma upp. De hoppar iaf med lätthet upp för min soffa som är ca 40 cm meter hög. Så det kan nog vara bra att säkra burarna till dina andra djur.
#15 Ja jag kommer att säkra allas burar :) Vill inte att det ska hända något såklart ;)
Och som sagt, kommer inte att lämna de ensama för risken att de kommer åt de andra djuren eller att de skadar sig själva :)