Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 877 ggr
TopasPearl
0

Djuraffärer för nybörjare

Jag har köpt metal, topas, kristall och dalia i djuraffär. Men det är ju också för att jag vet att denna djuraffären har noll tolerans att folk köper råttor till ormmat. Och jag vet att denna affär sköter råttorna mycket bra.

Men jag tänkte skriva ner lite tips för nybörjare som de bör veta om  de väljer att köpa en ny kompis i djuraffär.

1. Fråga i djuraffären om råttorna, vad de äter, om de endast är till för sällskap och kolla hur mycket personalen vet om råttorna i allmänhet.

2. Många av råttorna som är avlade för ormmat är t ex födda genom incest och/eller extremt dåliga förhållande (inte tillräckligt bra mat, trånga burar) vilket gör att de har större risk att få sjukdomar

3.När en råtta kommer till en djuraffär (även de som säljer endast för sällskap och inte mat) så är de inte ute varje dag. De får oftast inte färskmat hos de flesta. Så Köper man en råtta i djuraffär så måste man veta att det blir mycket mer jobb att träna upp en djuraffärs-råtta och att få den att bli tam och van vid människor än vad en råtta som är född hos en uppfödare.

En nackdel med att köpa hos djuraffär är att du inte har någon aning om hur ägaren är till dess föräldrar och du har ingen aning om hur föräldrarna är. Du skaffar en ny kompis utan att veta dess bakgrund eller dess föräldrar och därmed kommer du inte veta hur din nya kompis kommer att bli när hon eller han blir äldre.

**Jag tänkte att detta kan vara bra tips om det finns nån nybörjare där ute. Jag ärinte proffs på råttor eftersom jag endast haft råttor i lite över 2,5år. Men jag vet vad jag ska titta efter om jag köper hos en djuraffär:)
**

KickanW
0

Jag tycker personligen inte att man ska köpa råttor från en djuraffär. Det går emot min moral att sälja levande varelser i en affär och jag vill inte stödja något sådant.

TopasPearl
0

Är de välskötta och säljs endast för sällskap och om personalen vet vad de gör så tycker jag inte att det är någon fara, för vem vet annars vad som händer med råttorna om ingen vill ta hand om de små liven!

KickanW
0

#2: Om folk slutar köpa hos affärer slutar affärerna köpa råttor från privatpersonerna.

Om privatpersonerna inte kan sälja till affärerna slutar de föda upp råttor (för då tjänar de ju inte pengar).

Tada! Där var problemet borta :)

cosmonita
0

Håller med om att man inte bör stödja zoo-affärerna

Problemet är att även om råttorna vore uppfödda av seriösa råttmänniskor så hjälper det inte att de säljs till vem som helst. Vem som helst som kan betala en 50-lapp (eller vad det kostar på zoo) kan ju köpa en unge. Alltså bryr sig inte säljaren ett enda dugg var råttungen hamnar. Det är ett stort problem!

Som uppfödare som vill ha koll på om man producerar bra djur vill man ju veta var ungarna hamnar och i möjligaste mån ha en dialog med dem om det blir några problem med ungarna.

Att "säljaren vet vad den gör" räcker inte så långt.

minielin
0

Jag håller absolut med cosmonita..
man tappar hela grejjen med att följa upp hur det går för råttan, som i värsta fall hamnar hos någon utan kunskap om hur en råtta ska skötas.

Jag tror också att många av dessa djur till slut hamnar hos råtthjälpen eller avlivas p g a ovkunniga köpare..
Så stödj inte denna typ av handel! :/

Daydreams
0

Tyvärr är det så att folk KOMMER att köpa zooråttor oavsett vad vi säger. Och jag tycker det var en bra ide med lite råd till dom som tänker köpa zooråttor.

Terato
0

Yes..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

KickanW
0

#6: Fast ändå… Det är ett lite konstigt argument. För att förtydliga tar jag ett överdrivet liknande exempel "Folk kommer alltid att vara nazister så då kan vi lika gärna ge råd till dem"
Jag tänker iaf stå där jag står och bara säga "Köp inte zooråttor!"
Om folk ger tips tycker jag att man ger en vink om att det är okej.

TopasPearl
0

#2 Men det är faktiskt inte så att alla djuraffärer köper råttorna utan tar hand om dem, så gör de där jag har skaffat kristall, dalia, topas och metal. Grejen är den att det är totalt missuppfattat med djuraffärer och det är inte så rått som många av er verkar tro. De flesta djuraffärer som säljer tamråttor endast för sällskap tar faktiskt så bra hand om råttorna som de kan.

Jag tycker inte att djuraffärer ska sluta ta hand om råttungar i och med att då vet man inte vad som händer med de små bebisarna som antagligen blir avlivade om ingen kan ta hand om dem, eller att de blir ormmat.

Jag håller dock med om att det är hemskt att man som köpare inte har nån anning om råttans bakgrund och så vidare, men jag tycker att förhindra ett problem med att råttor köps av impuls eller för ormmat är att djuraffärer höjer priserna och frågar förra ägaren om råttans föräldrar och hur de har blivit omhändertagna. I de djuraffär jag går till så har de börjat höja priserna lite smått och nu ligger väl råttorna på ett pris på 70-80kr istället för 50kr vilket kan hjälpa lite. Tar de sen nästa steg med att fråga förra ägaren om bakgrund så blir det nog ännu bättre. Jag har redan pratat med min djuraffär om detta och de är mycket positiva till det.

Jag har inte alltid haft bra erfarenheter när det gäller just djuraffärs-köp. Jag pratade med en tjej som hade köpt en tamråtta för hon tyckte det var coolt, men sen orkade hon inte med henne så hon släppte ut henne i skogen och trodde att hon skulle klara sig.

Men råttor kommer nog alltid säljas i djuraffärer och om man har helt nolltolerans att köpa en råtta i djuraffär så kommer priserna gå ner istället för upp och därmed kan de söta små råttorna bli ormmat istället för sällskap. Istället för att säga nej till affärs-köp så tycker jag att som råttägare ska förbättra systemet istället.

KickanW
0

#9: Men som jag skrev förut. Om alla de som föder upp märker att djuraffärerna inte vill köpa kommer de ju att sluta föda upp råttor eftersom de inte tjänar på det längre.

TopasPearl
0

#10 Jo men sen finns det de som inte planerar kullar utan får kullar av att ha hanarna och honorna i samm bur eller om de lätt kan smita ut ur burarna och parar sig på det sättet

Stephanie
0

Ehh… att ha honor och hanar i samma bur räknar i alla fall jag som att man "planerar" ungar… Vem som helst kan väl räkna ut att det blir ungar då? Räcka ut tungan

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

TopasPearl
0

#12 oseriösa råttägare planerar nog inte och tänker nog inte sig för:) I vilket fall som helst så finns det oplanderade kullar där ute i världen

KickanW
0

#13: Självklart finns det oplanerade kullar men jag tror inte att majoriteten av zoo-råttorna kommer ifrån den sortens kullar.

De zoon jag pratat med har iaf stadiga "säljare" och det lär väl knappast vara folk som får oplanerade kullar titt som tätt?

[Driva]
0

för de första djuraffärer säljer djur en och en… de kan jag inte tolerera.

Flr de andra vi hade en djur affär som jag trodde tog hand om djuren jättebra, men så en dag när jag var där inne så hade alla ungarna myco, en var jättedålig och då menar jag JÄTTE. Sa till en tjej som jobbade där, men hon blev typ sur.. nästa dag så satt stackarn akvar och var sömre, jag köpte henne diretkt. Hon var bara skinn och ben, kunde knappt andas, hon dog samma kväll..
Så även om en zooaffär verkar kunnig så litar jag inte på de för fem öre… köper saker till mina råttor endast från affärer som inte säljer djur…

ne_mi
0

mest av allt, borde man inte se till att stoppa imazoo?

Mischa
0

Problemen som uppstår med zoodjur är oftast genetiska, därför stödjer jag hellre uppfödare som med hjälp av stamtavlor gör ett avelsarbete för att få fram fina, friska och framförallt trevliga sällskapsdjur.

Och som inte sätter ihop slumpmässig hona och hane för att producera ungar, likt grossisterna.

≧◔◡◔≦

Ladyinred
0

Jag råder alltid folk som funderar på att skaffa råtta att köpa dom från privatpersoner. Det argumentet som jag har märkt biter hårdast på dem e att ungarna e tama när man får hem dom. Och att det inte e kul med en rädd råtta som bits… Att de har stamtavla bryr sig inte en ung tjej som e nybörjare så mycket om tydligen. (detta gäller naturligtvis inte alla).

För de få zooråttor jag har haft har mer eller mindre bitits eller bara varit jätte rädda.

TopasPearl
0

Jag har aldrig haft något sådant problem med mina råttor, visst har de varit lite rädda i början men de har världens finaste personlighet och är extremt sällskapliga och det finns absolut inget fel på någon av dem! De är söta fina råttor som alla har sin egen personlighet, och jag tycker inte om att de blir utstötta endast för deras uppfödare är som den är och ger bort eller säljer dem till djuraffär! Det finns absolut inget fel på de råttor som säljs till djuraffär och de förtjänare inte att bli utstötta!

Mischa
0

#19 och hade folk inte köpt råttor i djuraffär hade marknaden inte funnits.

Men sålänge folk köper råttor bara genom att titta på dom i affär kommer dom bara fortsätta att ta in fler från grossister (oftast)

och grossister struntar i vilken råtta som blir dräktig med vem, bara det blir ungar. 

att dom sen är snälla och söta är väl inte så konstigt? det är tamråttor, domectiserade råttor.

zooråttornas nackdel och råttors största problem rent generellt är hälsan.

≧◔◡◔≦

TopasPearl
0

#20 jag tycker ändå inte att man ska stöta bort de råttorna, för det finns egentligen inte större märkbar skillnad mellan uppfödda råttor och djuraffärsråttor. Den enda skillnaden är att man får jobba lite extra med att få dem tama. Och det funkar faktiskt inte att alla ska sluta köpa råttor i djuraffärer fö att för det första så kommer det aldrig hända och för det andra så är det fel, för när det väl är någon som INTE är någon grossist utan en helt vanlig person som inte kan få sin kull såld och inte har någon möjlighet att ta hand om dem, vad händer då med denne personens råttor om djuraffärer inte tar hand om dem? Ska man bara gå förbi och strunta i dem då eller? De har aldrig förtjänat ett sådant öde, och nu ger jag råd till de som tänker köpa i djuraffär och vad de då ska tänka på. Det är inte fel med att köpa sin råtta i djuraffär.

Mischa
0

Vem har stött bort dom? jag har själv två omplaceringar som sannolikt kommer från djuraffär.

Det jag sätter mig emot är aveln bakom dom, och att folk går och köper råttor dom inte har en susning om hur föräldrarna är eller hur det är med hälsostatusen, oftast för att det besparar dom mödan att ta kontakt med en uppfödare och att det går snabbt och lätt att skaffa dom, bara att peka och betala.

En djuraffär kan inte förlita sig på att det finns privatpersoner med osålda kullar hela tiden, därför tar dom även in från grossister för att kunna ha djur hemma i butiken konstant.

En privatperson som heller aldrig får sina kullar sålda på egen hand bör verkligen tänka en eller två gånger innan dom planerar nästa kull för att låta djuraffärens personal välja köpare.

Jag tror verkligen inte att det någonsin går att få djuraffärer att sluta sälja levande djur såvidare det inte blir lag på det, för dom tjänar trots allt på det, och folk som snabbt och lätt vill ha djur utan förfrågningar har chansen att få det.

≧◔◡◔≦

TopasPearl
0

De djuraffärer jag har varit i har aldrig gjort så. Finns det inga kullar som de tar hand om (dvs de köper inte kullar) så har de inga råttor att sälja. Så de djuraffärer jag vet om har aldrig nånsin köpt råttor med baktanke att tjäna pengar.

Det är väldigt tråkigt om det finns sådana affärer, men jag tycker dock ändå inte att det är något fel med att djuraffärer säljer råttor ändå!

Mischa
0

En affärsverksamhet som inte vill tjäna pengar låter i mina öron mycket mysko.

Inväntar dom kullar av alla andra djurslag också?

Med andra ord får dom gå länge utan djur att sälja om det inte finns någon som inte kan bli av med sina ungar…

≧◔◡◔≦

TopasPearl
0

#24 Djuraffärer är till för djuren, jag tror verkligen inte på att de endast tänker på pengar!

KickanW
0

#25: Möjligt att de inte bara tänker på pengar men de som äger en djuraffär har antagligen bara det jobbet och om man har ett jobb… Tror du inte då att man vill tjäna pengar på det?

TopasPearl
0

#26 klart man vill tjäna pengar om det är ens jobb, men det behöver inte betyda att de förlitar sig på endast djuren. För guds skull de säljer ju mat och koppel och shampoo m.m. den största inkomsten är inte djuren!

ssssss
0

#24 Djurafären jag brukar gå till säljer främst djuartiklar, men då och då tar de in djur och säjler dem, dessa djur kommer då alltid från privatpersoner som inte själva fått sålt sina djur (Jag var en av dem en gång då mina marsvin fick ungar oplanerat). De tar väl hand om sina djur, och frågar ut dem de säljer till, men de säljer inte råttor då de inte har möjligher att ge dem tillräckligt stora burar. Kaninerna de har springer lösa i två rum på nätterna. Så visst finns det afärer som gör så.