Bada sina råttor
Hejsan! Mina honor luktar helt plötsligt råttkiss och känns som man skulle behöva tvätta dem… Men har läst att man inte bör göra det, men ska / bör jag göra det ändå så de slipper lukta? Varför ska man egentligen helst inte tvätta dem? Tack i förhand! :)
Jag badade mina råttor med jämna mellanrum, har aldrig hört att man inte ska det. Dom gillade inte vattnet så värst mycket, men att bli gnuggade med handduk efteråt var det bästa dom visste (mina råttor gillade massage). Med vad vi tvättade med minns jag inte, men rena och fina blev dom! Man testar ju produkter på råttor som vi har så man borde kunna ta en skvett schampo. Som man vet dom inte reagerar dåligt på. Annars finns djurschampon också.
Okej tack för svar! Jag löste nämligen det på denna sidan i någon tråd "/ har djur schampo hemma så kan använda det :) tack igen för svar!
Jag har nog aldirg hört att man inte ska bada råttorna, vet att man inte ska bada dom för ofta. Men det går nog bra att bada dom om du tycker att de luktar, bada dom i milt babyschampoo isåfall, de brukar jag göra :)
Anledningen av varför man inte ska bada dem är att dom kan bli förkylda - samt om man gör det för ofta så kan man göra sig själv en björntjänst. För när dom blir utorkade så försöker deras kroppar återskapa fettet till pälsen och det gör att det luktar illa.
jag säsongs badar eller badar vi behov ( tex djupdykning i kladdig mat ), och jag tycker det funkar bra . Råttors renlighet är oftare sammankopplat med hur ren deras bur är, så en ren bur = en ren råtta :)
Så om man ska bada dem så är det bra att se till att dom blir torra snabbt och badas i vatten som småbarn klarar av, akta sig för starka shampoon ( både starkt utorkande och starkt luktande ) - jag rekomenderar allergivänlig shampoo/balsam från apoteket ( finns i trevliga resestorlekar ). Köp och en parfymlös barnolja till svansarna / fötterna :)
undvik gärna hundshampoo osv, dom brukar vara crazy parfymerade ._.
personligen då jag badar dem så har jag 2 olika kar, en för att tvätta av shampoo balsam första gången, och en för att skölja av igen. För att se till att inga rester finns i pälsen som dom kan bli dåliga av. Tycker det är lättare att hantera dem då eftersom dom slipper ljudet av dusch munstycket
Okej! Tack så hemskt mycket för svar! Ska kolla schampoo när jag kommer hem :) Tack en en gång för svar :)
Använder ett lila schampoo som är till för gnagare, en liten flaska. Tycker dom luktar gott efter den 🙂Kommer bara för det inte ihåg vad det heter -.-
Jag har aldrig badat en råtta. De brukar som regel lukta gott, ibland kan de lukta lite, men det försvinner snart igen, de är så duktiga på att putsa sig.
#6 Haha okej ;) Hittade ett bra opyrfymerad schampoo :) skriv gärna ifall du kommer ihåg! :)
Ja använd inte hundschampoo, mina slogs i flera dagar efteråt.. Men kapar tråden lite, kan man används milt balsam också?
Instagram (storyof.cinnamon). ✍️
Vi använder bebis schampo när vi ska bada dem :)
hell is empty. All the demons are here
Flamingo - lavender schampoo heter det.
haha lagom sent ute :P
#11 okej, tack :) haha bättre sent än aldrig ;)