Råttungar liknar inte föräldrar
Tjenixen. Skaffade två råttor för ett par månader sedan (hona+hane) då jag ville föda upp en kull. Sagt och gjort, 10 minuter efter att dom setts..
Hur som haver, har växt upp dessa 8 rackare som nu är separerade i kön, ca. 6 veckor gamla.. dock så fick hon av ngn underlig anledning ytterligare en kull på 9 ungar. MEN, alla (första som senaste kullen) är helgråa. Mor är spräcklig, mestadels vit med gråa fläckar, hanen är helvit. Undrar bara hur det kommer sig att de 17 råttor som kommit från dessa föräldrar kan vara helgråa hela bunten? Kan urskilja ett par av dem på teckning på magen & något ljusare på svanstippen.
Nyfiken på svar! Mvh / Mattias
Oj, så mkt fel i denna texten så vet inte ens vart jag ska börja O_o
#1 Tänkte samma sak..
Jag hinner inte skriva allt jag vill få sagt nu då jag precis är påväg ut, men du lär säkerligen få gott om svar som förklarar det hela för dig.
Jag bara måste tillägga att du bör nog inte syssla med avel om du inte vet något om färger, teckningar och grundläggande genetik.
Men mitt råd är att du inte avlar på något djur så länge du inte har ett klart mål med det hela, eller besitter kunskap inom området. Man tar inte en kull bara för att. Det är liv du sätter till världen, och det är de som i slutändan får ta konsekvenserna för dina handlingar. Försök att komma ihåg det.
Jag som Sajtvärd kliver in redan nu för att höja ett varningens finger när det kommer till tonen.
Oavsett om det är en extrem nybörjare eller ett troll så visa att ni faktiskt klarar av att ge svar, även på frågor som ni inte håller med i på någon front.
Mattbender, det skulle vara hjälpsamt om du lade in bilder på föräldrarna och första + andra kullen. Rent genetiskt går det nog att lösa.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ett bra tips är att läsa igenom våra artiklar där det står allt mellan himmel och jord, däribland om avel och genetik.
I ärlighetens namn så var ändamålet för aveln att föda upp kullar, ge dom en human avlivning för att sedan använda som foder till mina kommande ormbebbar då jag hållt på med ormar halva livet. Dock så blev det dessvärre inget av äggen då värmeböljan i påsk dessvärre orsakade en extrem värme i lägenheten vilket resulterade döda foster.
Allt eftersom så började jag betutta mig i råttisarna (vilket jag absolut inte hade i åtanke), så jag har byggt stora burar till de alla, gett dom flera timmars uppmärksamhet/dag och även skalat ner på mina största intressen för dessa liv.. Så NEJ, jag är inte kunnig i genetiska teckningar osv osv, men ni behöver för guds skull inte spy galla över det.. läskigt när folk tar första klivet de kan för att hugga en i ryggen..
Men återigen, jag skulle gärna bara vilja ha svar på min fråga! Och nej, jag är inte påläst, då tanken inte var att behålla dom i liv, utan använda som ormkäk (död). Därför tänkte jag vända mig till ett forum som denna.. Så jag skulle vara tacksam om någon ville ge mig en liten förklaring då google inte gav mig svar på frågorna :)
Det är du som har en annons på blocket om dina små, va? Egentligen var dom tänkta som ormföda?
Är rädd att du kan komma att få en del otrevliga kommentarer, vill bara varna dig för det. Oseriös avel är inte så populärt på dethär forumet. Inte hos mig heller egentligen… Men men, det är som det är med den saken. Jag antar att du är här för att du vill lära dig om dina nya husdjur?
Till att börja med vill jag bara säga att hö, halm och spån inte är lämpligt för råttor. Hö och halm kan ha varit i kontakt med vildråttor och sprida parasiter. Och spån är "giftigt" och dammar. Så ett tips är att du tar bort det och skaffar ett lämpligare bottenmaterial och något annat, typ toapapper, för råttorna att bädda med.
Vad gäller den andra kullen honan fick, hur länge gick föräldrarna ihop? Råttor kan bli dräktiga igen redan strax innan första kullen är född.
Jag förstår inte riktigt på din beskrivning hur föräldrarna ser ut. Bilder kan hjälpa oss att lite bättre förklara varför det blev som det blev. Men jag antar på din beskrivning att mamman har samma färg, men med mer vitt, som ungarna? Och pappan är PEW (Pink Eyed White/Albino) Pappans färg är recessiv, vilket betyder att råttan måste ha två av den färggenen för att färgen ska synas. Mamman å andra sidan är, om hon har samma färg som ungarna, Agouti, som är en dominant gen. Dvs att det räcker med bara en gen för att det ska synas. Är hon homozygot Agouti, dvs att hon har 2 "agoutigener" så kommer alla ungarna att bli Agouti. Eftersom alla ungarna kommer ärva en agoutigen.
Det är egentligen lite mer komplicerat än så, men försökte förklara det enkelt.
Varför ungarna inte får samma teckning som mamman kan jag inte förklara på ett enkelt sätt eftersom jag inte är så insatt i genetiken kring teckningar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det hela handlar om dominanta och resensiva gener. Råttan på din bild är en agouti. Och det är en grundfärg som även är dominant. Dvs är ene föräldern en agouti eller en agouti variant så kommer flera till alla ungarna att bli samma färg.
Tror mig sett din annons på blocket? Du köpte två för att avla fram ormmat, men det sket sig med årets ägg?
Som du redan märkt är det väldigt råttkära medlemmar här inne som månar mycket om djuren. Därför kom allamej och pekte lite innan medlemmar här inna fick spader och råkar få lite hårdare ton pga kärleken till råttor.
Här inne är råttor våra bästa vänner. Avel bör inte ske lättsamt på djur bara för de är enkla att avla på. Man bör tänka avel som med hund, häst osv. Inte para vad som bara för att få ungar. Råttor som alla djur bär på genetiska defekter. En del färger/teckningar medför stora problem om de korsas. Nu antar jag dock att du avlade iom att få fram foder?
Dock värt att säga så bör du separera föräldrarna, könsfördela ungarna. Låta mamman vänta minst två månader innan en andra kull. Och det är även inte rekommenderat att ta kull på en hona mer än max 3 gånger.
Även rekommenderat att honan är mellan 5 mån till 1år vid första kullen och ej över 1 år. Sista kullen bör tas innan 15 månader.
Honan bör även väga över 300gram innan parning och hanen bör va över 1 år innan han används i avel och rekommenderad att väga minst 500gram.
Du finner massa artiklar här inne om avel, färger och liknande. De mer vanliga frågorna är sparade i denna artikeln. http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?discussions-1
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Jag skrev faktiskt några frågor i mitt inlägg för att kunna hjälpa dig. Det är beundransvärt att du valt att ta hand om råttorna på ett bra sätt trots att dom inte var tänkta till sällskap från början.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ajemen, jag som kastat upp på blocket. Kastar upp två halvkassa bilder på föräldrarna som precis är nytagna. Info om substrat och diverse mat som man ska ge fanken i, har jag koll på. Språkade med en proffisionell uppfödare för ett par veckor sedan. Tycker som sagt om dessa djur, mer än vad jag trodde. Just därför växte intresset något. Men vill givetvis göra ett försök i att få iväg ett par. Lyckas jag inte, bygger jag bara ut burarna såklart!
Yes, mitt misstag var att ha hanen och honan tillsammans samma natt som hon födde (då jag läste på ett amerikanskt forum att detta inte var något problem då hon markerade utifall han kom för nära ungarna, plus att hon inte skulle tillåta honom att "befrukta" henne igen inom en vecka).. Dock så var ju då detta nåt dumhuvud som ville göra sig lustig och lura folk som mig…..
Believe me, kön är numera separerad, vill ej få fler kullar. Och yes, de var ju tänkt som foder (vilket är utgår ifrån att folk här inte uppskattar), men blev mina vänner. Just därför vände jag mig till er som har koll på de frågor jag själv inte besitter kunskap på :)
Hanen är en svart striped eller husky. honan är augoti hooded
Om du visar bilder på kullarna så kan vi nog reda ut det hela 🙂
Du ser, då tror jag nog att din råttor har det bra. Kul att du har fallit för dessa underbara djur. ❤️
Vad du har där är en pappa som är en Roan av något slag. Roan är en gen som gör att råttan bleks med åldern. Han är såpass blekt nu att det inte går att avgöra om han var Striped Roan eller Huskey Roan, eller vilken färg han hade från början. Mamman är en Agouti Hooded. Pappans färg kan också varit Agouti. Och Roan är även det recessivt, så det jag skrev #7 förklarar varför ungarna ser ut som dom gör. Ungarna är för övrigt Agouti EuBk (Eurpean Berkshire) vilket på något vis hänger ihop med teckningen Hooded. Hur vet jag inte, är som sagt var inte så påläst på hur teckning funkar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
OBS. Skrev ju för ett par inlägg sedan att jag vet vilken substrat mina djur ska ha, och på senaste bilden ser vi halm. Jag råffade åt mig ett par gamla lådor att kunna ta ett kort med. Ville bara observera detta som sagt. De har numera pellets, bark och liknande dammfri substrat; utifall ngn skulle reta upp sig på det :)
Tycker jag förklarade det rätt bra i #7 och #14. Men här är lite länkar som kan hjälpa dig att förstå lite bättre.
På mus.ifokus finns en bra artikelserie som förklarar genetik på ett väldigt enkelt sätt. Visserligen handlar det om möss. Men genetiken är ofta densamma. Och det man lär sig kan egentligen appliceras på dom flesta djur.
Genetikskolan 1 (Lite svårare att förstå än dom senare, men ger en bra grund för att kunna förstå genetiken lättare.)
Sen lite om dom färger/teckningar du har på dina råttor.
Färg: Agouti
Teckning: EuBk
Teckning: Hooded
Tecking/Variant: Huskey Roan och Striped Roan
//Lamina
Jag kan inte så mycket om sådant här men en sida som hjälpt mig lite är http://www.freewebs.com/r8info/frgerteckningar.htm :) Kanske inte världens bästa bilder men jag förstår iallafall lite!
Och lycka till med dem! Vem kan inte bli kär i sådana små pälsbollar. :3
Jag tycker det är både modigt och seriöst av MattBender att vända sig till det här forumet. Jag menar, trots att råttor inte är ditt största intresse (men kanske håller på att bli? 😉) så försöker du göra det bästa för dina råttor och lära dig mer. Hatten av för dig!
Jag själv har varit i samma situation att jag fött upp råttor som foderdjur. Jag har läst mycket här i forumet och jag har varit jättenöjd för här finns många mycket duktiga människor som skriver i trådarna och många bra artiklar! 🙂 Däremot kan jag säga att jag har dragit mig för att skriva eller fråga något själv för jag har sett att det väldigt lätt blir pekpinnar och hårda ord.
Är man själv inne i råttvärlden så finns det så mycket som är självklart för en själv. Jag förstår att man nästan kan bli irriterad av folks okunnighet och ibland nästan dumma frågor. Det man får göra är att ta ett djupt andetag, eller varför inte göra något annat i en halvtimme, låta känslorna lägga sig, gå tillbaka till forumet, läsa inlägget igen, och försöka ge ett så sansat och pedagogiskt svar som möjligt och försöka hålla känslorna borta. För tänk att personen som kanske inte kan så mycket om råttor faktiskt har tagit sig hit och tagit det steget det krävs för att ställa en fråga. Ställer man en fråga som brukar det innebära att man bryr sig om sitt djur. Försök att se det från den positiva sidan.
Jag hörde en bra sak häromveckan. En kille jag känner sa "det finns bara ett sätt att få människor att göra det man vill och det är att få dem att själva vilja göra det". Tänk på det. Hur skulle du själv ha velat bli bemött: med pekpinnar och hårda ord eller med pedagogisk ödmjukhet?
Jag kan tycka att det är bättre att föda upp sina råttor själv till ormmat. Då har man själv ansvaret över hur råttorna har det och man vet vart de kommer ifrån. Ormar är tyvärr ett djur som kräver kött och därför är det en bra ägare som ger sig orm rätt kost.
Naturens kretslopp, inget mer med det. Har man en liten råttuppfödning där råttorna har det relativt bra, men speicellt avelshonan så är jag nöjd.
Glöm inte att detta är en tråd om råttungar och inte etik/moral om orm mats uppfödning