kirskål m.m
Kan råttor äta kirskål? ^^ Och vilka andra växter kan dom äta som man kan plocka ute nu? Kan dom äta själva maskrosblomman? Vet att skäggagamer kan äta det, men är ju stor skillnad på skäggagam och råtta!
Jag är rätt dålig på sådant där xD men man får en rätt bra bild på vad man kan ge i artiklarna samt med tanken ' vad kan jag äta som är nyttigt här ute? '
råttor är ju mer lika oss i matvanor etc än vad en ödla eller marsvin är :) därför är det lättare att tänka på vad som skulle vara nyttigt för en själv ^^
Tass.
#1 jo, tänkte på det då jag såg kirskålen, vet ju att vi kan äta det, men dubbelkollar hellre här än o chansa! ^^
är kirskål 'kål'? har minne av att kål inte var så bra? var länge sedan jag läste artikeln om vad råttor inte bör äta dock xP
Har för mig att jag läst att det inte är kål, ser ut som gröna blad ungefär! ^^ Men maskrosblad kan jag ut o plocka kom jag på! Är i göramiddag-tagen justnu nämligen!
det är en ört
Jag ger maskrosblad, klöver och våtarv.
Vill gärna ha tips på fler saker att ge, det är ändå gratis :D
Det är fritt fram med maskrosblommor också. 🙂 Mina älskar det.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#8 precis, så jag tänkte också, bara ut o plocka lixom! :D #9 bara själva blomman då antar jag, o inte stjälken? :)
#10 Hela plantan är ofarlig och ätlig, även för oss människor. 🙂 Fast vi brukar vilja tillaga vissa av delarna eftersom smaken inte är fullt lika uppskattad av oss. 😉 Mina råttor älskar stjälken nästan mest av allt.
Maskrosen räknas faktiskt som en av de 14 viktigaste växterna i en överlevnadssituation. 👍
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Så bara ut och plocka alltså! ^^
Ingen som vet nåt om kirskålen? Växer sånt i överflöd vid min pojkvän!
Kopierat från vanliga råttfrågar, mat del 2
OFARLIGA VÄXTER ATT PLOCKA UTE:
Blåbärsris, lingonris, gräs, tussilago, klöver, maskros, kirskål, gråfibbla, rödmalva, harkål, groblad, lomme, rölleka, krasse, nässlor, blad och grenar från frukt- och bärbuskar, björk, rönn och lönn.
Justja, hade helt glömt bort den artikeln! Tack! 😃
Lätt hänt :p