Uppfödare som skickar råttor till Finland?
Hej alla råttälskare!
Jag har själv möss men så småningom är det dags för råttor (längtar!). Av ren nyfikenhet brukar jag gå in i diverse djuraffärer för att titta på djuren som finns där. Igår upptäckte jag en nyöppnad djuraffär i Åbo (Finland). När jag frågade om råttorna i affären var från egen uppfödning eller om de kom någon annan stans ifrån (t.ex. grossist) så sade kvinnan i affären att de kom från en "breeder" i Sverige. Jag blev ganska förvånad och undrade då ifrån vilken uppfödare. Hon sade då att hon inte visste eftersom de alltid får råttorna från olika ställen. Hon sade också att om jag vill ha honråttor tar det ungefär 2 veckor innan hon får hem dem…
Jag tyckte det lät lite konstigt med så snabb affär om råttorna verkligen kommer från uppfödare. Min undran är egentligen om hon p.g.a. brist på engelska egentligen menade grossist och inte uppfödare? Eller vet ni om råttuppfödare i Sverige brukar skicka råttor till finländska butiker med jämna mellanrum?
Hoppas ni förstod frågan :)
/cessi
Alltså, en grossist är ju också en uppfödare. Dvs de föder upp råttor. Sen är det väldigt stor skillnad på uppfödare och uppfödare, där några är seriösa och några bara vill tjäna pengar.

Mvh Stephanie