Hjälp med lukt
Jag har mina fyra råttor uppe på övervåningen, men det luktar apa ända ner till hallen nere! Och rummen uppe ska vi inte prata på…Vad gör jag för fel? Jag städar buren varannan dag, och då menar jag storstädning! Allt åker ut och tvättas i maskin eller med såpa och pissoff, galler skrubbas, och väggen bakom torkas. en timme senare börjar det lukta igen, och på kvällen är det en jättestark doft igen. Känner redan när jag skrubbar buren att det fortfarande sitter doft kvar efter jag har torkat noga (har en royal suite) finns det verkligen ingenting som kan ta bort doften? Har även tap a drop i två av rummen och det neutraliserade bra första veckan, nu tar det inte lika bra. Fortsätter det såhär kommer jag antagligen inte få ha råttorna kvar då pappa är rädd att lukten sätter sig i väggarna (vi hyr) 😕
Jag är inte känslig för dofter och absolut inte sånt som kommer från djur då jag äger kanin, hamster, möss, hundar och råttorna + är mycket i ladugårdar och stall, men tro mig, det här är hemskt! Alla andra jag har varit hos som har haft råttor är inte ens i närheten av den här lukten…
Någon som har nått tips? För det här går inte att bo i 😕
har ni någon ventilation i rummet? samt vad ger ni för mat till råttorna?
stillastående luft kan göra så att det blir sämre luft än vanligt.
#1 Har ett fönster öppet dagligen så det ska vädra ut, men det hjälper inte särskilt…vågar ju inte ha öppet för mycket heller så det blir drag…Finns det ingen luftrengörare eller vad det heter som man kan köpa? Funkar de?
De får egenblandat Torrfoder (Teratos recept) plus grönsaker dagligen och lite kött eller fisk + välling
det finns luftrenare, i olika former - det kan ju vara en ide? sedan så kan du ha öppet bara du inte har buren i direkt drag, på somrarna brukar det nästan vara ett måste så att råttorna inte blir överhettade istället.
Ok, för vissa saker luktar ju mer när det kommer ut på andra sidan :) så det kanske var något som du ger dom som gör att dom luktar mera. Om ni är orolig att det ska fastna i tak osv kan det vara en ide att ta en plastduk och sätta på väggen runt buren. själv så har jag 'vikt' en duk runt buren så att inget skvitter på väggarna ( lätt hänt att det fastnat lite kiss tex på svansen och snärtas iväg )
får försöka kolla upp såna luftrengörare, vet du om det finns nån tråd om det?
Jo det ska finnas en del :) är rätt vanliga fråga, det och luft fuktare ^^