Orolig för lukt
Jag har för 2 månader sen flyttat hemifrån och planerat skaffa råttor sen minst ett år sen men var tvungen att vänta tills jag flyttar hemifrån.
Det som jag är rädd för nu är om lukten från buren kommer vara för jobbig. Jag hade tänkt mig byta i toaletten varje dag, byta textiler varannan dag, och i botten och torka av gallren 1-2 dagar i veckan.
Kommer ha två honor i en Zeno 2 bur ev dubbelbyggd då jag köpte två sånna burar.
Då borde de lukta minimaliskt.
Hur gick de med lukten för er när ni skaffade råttor för första gången?
Även orolig för vad andra människor tycker
Jag tycker inte att det luktade särskilt mycket. Ibland om man är dålig på att städa. Är de inte toatränade luktar det ju mer för då blir det ju kiss lite överallt. Men ofta vänjer man sig ju snabbt, vilket är både bra och kanske lite dumt då folk som kommer på besök kanske tycker det luktar illa, vad vet jag! haha. Men jag var också orolig över lukt innan men tycker inte alls att det är något problem iaf :)
Är det nystädat luktar det ingenting. Det man måste tänka på är att även skura gallret emellanåt. Städar då så pass ofta som du tänkt bör det vara luktfritt.
Enda gångerna det luktat i min lägenhet var när jag hade både hanar och honor och typ dagen innan eller dagen man skulle städa :)
Jag har två honor i en sådan bur, med hampaströ i botten. Om du byter tyger ofta och torkar av hyllplan och korgar varje dag så kommer det inte lukta något.