Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 777 ggr
MetalMii
0

Hur stor flock är lämplig ?

Om vi inte behöver bry oss om burstorlek, vad anses vara den övre gränsen på hur stor en flock kan vara ? 

Vet att det finns lite tankar om det på andra djurslag och är nyfiken på om det finns ngt vedertaget gällande råttor eller vad folk i allmänhet har för åsikter och erfarenheter.

Förstår att det givetvis beror mycket på individerna som ingår i en flock.

Nån som vet hur stora flockarna är på vildråttorna ?

zickan
0

Allt från 3 och uppåt beroende på individerna som burens storlek och inredning.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
3

För Mig är den ultimata flocken mellan 3-9 individer.
Minst 3st (annars är det ju inte en flock utan ett par ;D) och helst max 9 men kan gott gå upp mot 12 om man så har Orken och viljan till det :)
Sedan är det bara pengar och bur som sätter stopp, haha.

Jag tror inte det finns dokumenterat hur många individer vildflockarna ser ut. Kan tänka mig att det är för svårt (och för ointressant för folk) att ta reda på det. Det är ju ganska svårt att skilja råttorna från varandra eftersom de i stort sett ser likadana ut i det vilda. Jag tror flockstorlekarna i det vilda helt beror på tillgång till föda osv. På en soptipp finns det säkerligen upp mot hundra individer i flock medan i ett hus kanske det bara finns två. Det är vad jag gissar på i alla fall men det är bara spekulationer :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MetalMii
0

Tack för svar, har 7 just nu. Två över året, en ca 18 mån och en över två år.. De andra tre är under halvåret.

Blev precis erbjuden två till som jag nu tackat ja till och började fundera på om det finns ngt maxantal man kan ha, om jag kanske måste dela upp dem.

Hon som är över två har dock tyvärr inte så länge kvar misstänker jag, har just tagit över henne sedan hennes kompis plötsligt dog. Hon har en tumör och känns lite svag i bakdelen. De andra tre gamlingarna har rosslat mer eller mindre sedan de var små, vet inte hur mycket det tar på livslängden. Har aldrig haft en råtta som blivit över 18 månader.. :(