Hjälp fort!
Min råtta har blivit en helt annan råtta på bara ett par timmar. Vid kvällsmaten stod han vid dörren som vanligt. Nu hörde jag buren skaka i rummet och han har hoppat på sin bror. Han ser ruggig ut i pälsen den spretar liksom utåt som om han var elektrisk, han sitter helt manisk och hoppar på sin bror. Han äter inte det jag ger honom och han äter alltid alltid allt jag ger honom.
Stroke? Han har gått på antibiotika i 10 dagar för rossel och myco.
vet inte vad det kan vara, men har du en annan bur placera honom där, då det på din beskrivning verkar som att han blivit aggressiv.
Ring veterinär efter och kolla bieffekter av antibiotikan!
Dricker han? annars försök ge honom vätska, vilket är viktigt! (: hoppas det går bra
❤️
Hur har det gått?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hoppas han repar sig!
Låter som ett rejält gräl mellan råttorna. De burrar upp pälsen och bråkar. Inte ett dugg ovanligt att råttan inte vill ha mat om den är riktigt skärrad, upprörd osv.
Har du inte redan gjort så sära på en gång och låt de lugna ned sig på två olika hålla. Sedan utvärdera på om råttan är sjuk, skadad eller aggresiv.
Låter inte som stroke. Mer som att råttan är lite känslig. Man vet ju själv på hur grinig man kan bli när man inte mår helt bra. Och så kanske kompisen puschade lite för mycket att bägaren rann över och andra flög på.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Har köpt ny bur idag till den ena, hade bara en liten minibur och där var den ena tvungen att vara instängd under min arbetsdag (dåligt samvete deluxe) men vågade inte ha dem ihop. Idag har dem blivit släppta lösa tillsammans. Den arga bråkar fortfarande, reser agg, visar rumpa mot sin kompis men verkar inte vara aggressiv alls mot mig. Kompisen vill leka och busa men står ändå upp bra för sig själv och är väldigt bra på att hantera konflikterna. Inget bitande utan bara massa uppburrande från min ena hane.
Nu står burarna vägg i vägg mot varandra och hoppas att den ena kommer igång och tycker om sin bror igen. Vet dock ej om sånt är möjligt….
#5 Hade exakt samma problem. Hoppas det löser sig för dig!
#6 hur löste det sig för dig? blev de sams igen till sist?
#7 Tyvärr fick jag inte chansen att uppleva om det blev bättre. Efter en vecka utav slagsmål så särade jag dem och efter några dagar kastrerade jag den dominanta hanen, ca 1 v sen. Dålig veterinär vilket ledde till lite lögner och i slutet av kvällen så somnade han in. Åkte till annan vet på kvällen då han inte rörde sig alls. Han var i djup sömn och vi försökte allt men tyvärr orkade han inte mer.
Men som det såg ut med dem då så skulle jag inte säga att mina skulle blivit vänner igen. Bara går på magkänslan. :/
Usch vad tråkigt #8 Moa! Beklagar att det gick så illa med killen 😕
#9 Har nu bebisar efter honom så behåller en om det blivit någon hane. Då har man iallafall något. :) Och hoppas det går bra för dig som startade tråden!
#10 Tog du bebisar efter en agressiv hane?

Mvh Stephanie 

#11 Det var först efter parningen det blev illa. Om man ser min äldre tråd så anser/ansåg jag det var ett misstag. Och han var nog aldrig aggressiv utan bara dominant. Han kommer från en inte så bra uppfödare. (Har haft stora problem med att få reda hur råtterna varit och föräldrarna osv. Fick tillochmed fel ålder) Så ja, tyvärr gjorde jag det misstaget. Men eftersom det bara blev 3 ungar så är det inte hela världen. Men de kommer kanske kräva mer tålamod än andra råttor med tanke på hur föräldrarna och andra från kullen av mina killar är. Hon kommer behålla en vad jag vet och jag behåller en utav hanarna ifall det finns några. Hon har inte kollat könen än för att inte stressa mamman. Det blir alltså troligtvis bara en råtta som säljs, och självklart kommer köparen få information hur det varit.