Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 944 ggr
emeliebjormo
0

vitaminer?

Har tänkt på det, man brukar ju ge hamstrar osv mineraler och vitaminder, är det något man ska ge råttor? Mina får lite för sällan grönsaker, det erkänner jag. Finns det något dom kan behöva extra då?

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Moa Liljegren
0

Vad jag har förstått så nej. C-vitamin ska tydligen råttor producera själva. Jag tror(?) att det blir omvänd effekt om man ger dem vitaminer som de redan har i sig. Vi människor blir lösa i magen utav för mycket vitaminer. Det blir laxerande. :) Men försök ge dem färskmat varje dag! Lite är ju bättre än ingenting. Lite kött, pasta/potatis och grönsaker.  Men ta inte så mycket utav pastan och kolhydraterna. Tänk på att kolhydrater innehåller socker. Och kolla lite på vad man får och inte får ge i tråden med Vanliga råttfrågor, där finns vad man inte ska ge. :) Ex grön banan. Har du hanar så inga citrusfrukter då det framkallar cancer för dem lättast. (Står i kommentarerna på den tråden.) Och bönor ex, det hade jag gett mina råttor ifall jag inte vetat för det verkar helt ofarligt men tydligen inte. Men kika in där och kolla så du ger dina råttor bra färskmat!

Här lite hjälp på traven; http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133b1b9cb46223304b353-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor-med

Och om jag har fel någonstans så får någon gärna rätta mig! Men det är så jag uppfattat allt. :)

Totiandbianca
0

Vad jag vet så ska råttor inte ha vitamintillskott

zickan
0

Fullt friska råttor brukar inte behöva vitamintillskott. Sjuka och läkande djur orkar inte alltid producera under tiden immunförsvaret kämpar med att reparera. De kan gott och väl få lite extra vitaminer. Dock nått man måste tänka på. Vitaminer tappar sin effekt när de utsätts för ljus. 
Ger man vitaminer till djur så får man antingen ge det genom pipett rakt in i munnen. Eller i svarta/täckta vattenflaskor. Annars är det totalt meningslöst då vitaminerna försvinner och ende som återstår är vanligt vatten.

Dock producerar inte råttor alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Därav är det bra att de får en allsidig kost. Är det nått i grönsakerna som råttorna inte får i andra kosten så kan det va bra att tänka på att ev ge exra av just det på annat sätt. 

Jag har skrivit en artikel på lite om vad vitaminerna är och gör. Kan va bra att kanske kika igenom lite och se på om det finns nån större risk för vitaminbrist. Isf släng in nått annat som innehåller samma sak fast inte en grönsak ;-) Jag kör euroshoppers frysta kg påsar. Har man alltid hemma.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d71432cb9cb46221d058c8b-vitaminer

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.