Kuttrar? konstigt ljud
Hej
Jag har just köpt två små söta råtthanar. En av dom är lite äldre än den andra och har redan börjat klättra i buren (och på mig) och på mitt skrivbord osv. Men den mindre av dem är lite försiktigare av sig. Han sover mer och springer inte runt i buren lika mycket. Är det normalt? jag har haft ute honom och han är hur mysig som helst. Han gillar att krypa in under håret. Men han är ofta i sitt hus när han är i buren…
Ibland gör den mindre också ett "kuttrande" ljud. Det är svårt att förklara men det är lite som ett kuttrande. Vad kan det vara? vi har tagit ut honom och han ser frisk ut. Han gör inte ljudet hela tiden. Kan det var p.g.a stress för miljöombytet?
Han låter lite som ett marsvin
Tacksam för svar :)
då äär det troligen rossel, det finns mer info om det och vad man kan göra i våra artiklar - länk finns till vänster eller i min signatur :3
Men rossel låter väl när dom andas? Han låter bara så ibland. Just nu sitter han tyst och andas helt normalt :)
Det kanske är så han piper?
Mina låter inte heller så ständigt utan bara ibland, men kollar upp det för ev. rossel hos vet den 3 juni
Det kan vara att det är nåt varningsljud typ, aldrig haft råttor som gör det, men möss som stannar blixt stilla och knäpper med tänderna, inte på mys-sättet utan typ som när en människa hackar tänder! :)
❤️
KAN, även va mysljud, kolla vad han gör i huset!! han kanske ligger i en liten boll och myser o har bäddat! :)
❤️
Om han låter som ett marsvin är det nog inte 'mys knaster', som låter lite som när dom gnager på saker.
Och rossel kan komma och gå, och kan sitta både i lungor och nos - jag brukar lättast se om det är rossel genom att vända råttan upp och ner och lyssna på honom. Om det låter mer ansträngt kan det vara början på en förkylning.
hade en dum dum hanne som bara rosslade ibland, och alltid då vi gick till veterinären så slutade han :p efter 2a gången så visade det sig vara lunginflammation som inte hade brytit ut helt
Men han gör det när han ligger i huset. När jag har ute honom gör han inga ljud. Men jag skall testa och vända på honom och lyssna.
Jag kan kanske lägga upp en film när han låter? jag filmade i morse när han gjorde ljudet.
jo det kan hjälpa oss massor, och på så vis kan vi lättare hjälpa dig :)
Som jag sa, han gjorde det här i morse. Har inte gjort det sedan dess
Videon bråkar lite
Det står att det inte går att lägga upp videon :/
#11 Tror du måste lägga upp den på YouTube och sedan länka den här…
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!