Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 552 ggr
EmelieSaraViola
0

Vetrinären igen...

Nu ska mina killar till vetrinären för sjätte eller sjunde gången på åtta månader. Dem har ju åkt på Mycoplasma och nu måste min andra kille få antibiotika då hans rosslande låter permanent. 

Någon mer med mycoråttor och hur länge levde era? Så orolig för mina tottisar att de inte kommer få ett långt liv.

Bananbullar
0

Det är helt olika. Jag har haft en råttherre som levde nästan hela sitt liv med myco och han blev över 2 år gammal. Sedan har jag haft en dam som endast levde några få månader efter sitt utbrott av mycoplasma.

Apootie
0

Min ena råtta bröt myco utpå, han fick medicin och "blev frisk". Hans bror har rosslat hela sitt liv, lite värre vissa gånger men han är pigg och verkar inte störas av det, lever som vanligt. Han är ca 1,5 år.

nniikaa
0

Hur låter rossel egentligen?

EmelieSaraViola
0

1# & 2# Okej. Då vet jag lite. Det lät tydligen i lungorna nu, så antibiotikakur i 10 dagar och återbesök på de! 

Jag har lagt in ett klipp på min Max som rosslar. Se här! :) 

https://www.youtube.com/watch?v=ohrnSpSmRz8

nniikaa
0

Mina låtar så ibland fast väldigt mycket mindre tydligt, hörs bara när jag har dem på axeln typ.

Moa Liljegren
0

Hade för mig att antibiotika inte hjälper mot myco? 
Typ att antibiotika tränger på cellväggen men myco har inget sådant? 
Hum Jag vet inte. 
Var en kompis som sa något liknande. ):

vada
2

#6 Det stämmer att mycoplasma saknar cellvägg, och därför funkar inte pencillin eftersom pencillin verkar på cellväggen. Däremot finns andra typer av antibiotika som hjälper, som tetracyklin, eftersom de har en annan verkningsmekanism (förhindrar proteintillverkning i bakterien).

EmelieSaraViola
0

Det har hjälpt honom i alla fall :) låter betydligt mindre och hoppas att lungorna låter bättre på återbesöket :)