Critter Nation frågor :)
Yes, nu kommer jag fråga litegrann om denna underbara bur 😃
Då jag snart kommer få hem mina rått tösar så vill jag ju såklart att dom ska få det bästa av det bästa och har därför nästan helt bestämt mig för att skaffa en CN, men jag har fortfarande några funderingar. Så nu över till frågorna:
På den polska sidan, kostar en CN från dom runt 3000 kr? Har för mig att jag har läst de här på Rif förut. Är den hemsidan helt pålitlig? (haha jag kan vara lite skeptisk ibland ja) 😛 Är det även så att man får en dubbel CN då, eller är det en "enkel" bara?
Hur pass bra är dom på engelska, då jag har förstått att man ska mejla dom? Jag läste även att man kunde göra delbetalning på buren, hur går det då till isåfall?
Är CN så mycket bättre än RSD med tanke på dom vågräta gallersidorna? Finns det mer saker än så som gör CN bättre?
Jag är alltså väldigt kär i denna bur! Så jag skulle uppskatta om någon tog sig tid att svara på mina frågor, så jag vet hur pass mycket mer jag måste spara ihop pengamässigt och om det ens är någon idé. Tack på förhand!🙂
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Jag mailade dem och de beställde en bur åt mig från USA, jag fick förskottsbetala halva. Det tog flera månader innan den äntligen kom till dem. Har nog haft den ca ett år nu och jag ääälskar den ! Bästa buren ever och ser inte att jag skulle vilja ha ngn annan..
Vet inte om den finns i lager hos dem nu, har inte kollat, men det verkar som det är några som beställt den efter mig i alla fall.
Jag är rätt kass på engelska, så jag bad sambon fixa mailandet med dem.
Den egentligen enda anledningen till att jag inte ville ha en RSD ( som jag enkelt kan beställa via jobbet ) är att blått inte är min färg, grå däremot som CN är tycker jag är skitsnyggt.
De extra hyllplanen ser ut att vara större på en CN med. Stående eller liggande galler tycker inte jag spelar så stor roll.
CN är superlätt att sätta ihop. Jag har aldrig sett en RSD annat än på bild, men ska snart få se en, då jag känner en som köpt den.
Jag beställde från den danska sidan! man får "en hel" bur, alltså två våningar och den gick på 3200kr.
Kan ej svara på om sidan är pålitlig, men vad jag vet har det funkat jättebra för alla som beställt därifrån!
Kontakten via mejl gick super och dom är bra på engelska!
Kopierar in ett PM jag skickat till en på forumet om de skillnader jag tycker finns mellan en RS och CN:
Hej!
Ja jag har en CN här hemma och hade innan det en RS. Tycker CN är en toppenbur som helt klart är värd pengarna, det är den bästa bur jag haft.
En stor bur som är både lättstädad och enkel att inreda. Man kommer verkligen åt överallt och när man har haft sådana burdörrar är det hemskt att gå tillbaka till en "vanlig" bur. Det som jag tycker är jobbigast är det att man inte kan flytta buren hur som helst, när den är monterad i hemmet vill man inte gärna flytta på den om man ex ska åka på semester eller liknande. Därför har jag en jenny-bur i källaren som resebur.
Dom saker som gör att en CN vinner över RS är enligt mig:
- Färgen! en CN är grå medans RS är mörkblå, en grå bur smälter bättre in i omgivningen.
- Att CN är betydligt mycket lättare att montera (både ta isär och bygga ihop). CN har bara några små skruvar att skruva i, resten är bara att sätta del på del så hakar dom ihop i varandra. Kommer ihåg att skruvarna va väldigt svåra att få på plats och ta bort på RSn (som har flera skruvar till varje gallerdel), passade nästan inte i hålen så de va trögt att skruva. Väldigt många smådelar som man skulle hålla koll på.
- Vet inte om det är så men känns som själva gallerstängerna på CN är tunnare, vilket gör att man ser in lättare i buren. Sen har CN inget "stänkskydd" på bottenvåningarna, kan vara både negativt och positivt beroende på råtta, men jag tycker det är kul när man ser vad råttorna gör när dom är där nere.
- Att alla galler är vågräta! Det gör det mycket lättare för råttorna att klättra och för mig att inreda. I en CN kan man till ex ha ferplast hörhyllor, men det går inte i en RS pga gallret.
-dörrarna är mycket lättare att öppna på en CN. Själva låsmekanismen (knapparna som man ska dra ihop) var mycket trögare på RS och det behövdes mer kraft för att få upp den dörren. Kan ju ha varit nått fel med just min RS men det är betydligt lättare med buren jag har nu.
Sen är det ju kul att det finns så mycket tillbehör som man kan köpa till sin CN. När jag köpte min så fick jag med 3 fleece-överdrag till ramperna.
Hoppas du fick den info du ville ha och lycka till med bur-köpet om det blir något!
/Sofia
Ok, tack så mycket för svaren! 😃
Mvh Anna
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^
Har försökt leta efter stänkskydd till CN men kan typ inte hitta något.
Någon som vet om det ens finns att köpa?