Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1013 ggr
yewi
3

Färg på lille Helmut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är inget vidare på färger och undrar vad man ska kalla denna? Tycker inte att han är riktigt grå för i vissa vinklar skimrar han i lite rött/orange men samtidigt så är han inte i närheten av min agouti i rödhet. Färgen är ändå ganska kall i tonen. Tack på förhand! Mvh, Rebecca och Helmut

yewi
2

Ryggen

yewi
3

:)

yewi
2

Han är oförskämt liten

yewi
0

Antar att han också är roan men mer vet jag ej :) striped?

Wamrat
5

Han ser ut som en söt liten agouti striped roan :)

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Zakaraa
3

Som #5 säger, Agouti striped roan :) (slät och toppörad)
Riktig sötnos :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

yewi
0

Tack ni :) riktigt framåt är han också! Bilderna var tagna första dagen hemma hos mig. Nu springer han runt som de stora grabbarna och kommer och pussar på mig med jämna mellanrum

Svedjorna
0

En fråga som inte har med detta att göra, men kom han fram till dig direkt och var nyfiken och ville kela? Eller hur lång tid tog det? Har nämligen själv två nya honor som kom i söndags och min ena är lite nyfiken men min andra är väldigt rädd av sig "/

Med vänliga hälsningar

Elin :)

Mli.H
0

Ser ut som min tjej fast med en bredare rand på ryggen :3

yewi
0

#8 Dina två tjejer låter som mina äldsta pojkar som jag har nu. Det var stor skillnad och Skorpan som den mest skygga i början hette är nu den mest tillgivna av de två :) visst att han blir mer rädd om något oväntat och läskigt händer än sin bror, men jag ser det som ett tecken på intelligens och en del av hans personlighet. Vips en dag så blev de båda som besatta av mig. Från att mest ha velat ha mat och pussar så är det spännande att vara med så fort något händer. Min pojkvän märkte skillnaden lika tydligt som jag, så jag skulle tippa på att de när de är riktigt små har så starka instinkter att de ibland tar över även om de är nyfikna på sin ägare. Små råttor gillar som regel inte att gosa då mycket finns att undersöka och deras värld går i upptempo jamfört med våran :) Sen när de är tonåringar skiftar de väldigt från dag till dag, enligt mina erfarenheter såklart, men som vuxna blir de bara mer tillgivna med tiden :) (observera att jag aldrig haft någon problemråtta och alla introduktioner osv gått som smör, otrygga råttor är såklart en helt annan historia) Mina äldsta var inte alls lika nyfikna på mig i början som mina tidigare vilket gjorde mig orolig. Men de är nog de två med starkast personlighet jag haft av sammanlagt 7 råttor (+ lille Helmut som fortfarande utvecklas i kraftig fart!) Oj, det blev långt. Kanske hjälpte det dig något ^^ Mvh

yewi
0

Ett tips är att hantera råttorna ofta och korta stunder. Lyfta upp dem inte bara när de ska in i buren utan lyfta upp dem och sedan låta dem undersöka exempelvis sängen och så, så att det roliga fortsätter. Släpp dem inte när de pipet utan när de slutat pipa och är lugna. Ge dem lite saliv på ett finger om du inte är förkyld. Det är en snabb belöning när de varit duktiga :) låter äckligt men de mår bara bra av det. Belöningar är tricket i början, jag lovar :)

JoySurrender
1

Agouti striped roan och väldigt söt. Agouti kan ha olika nyanser beroende på vad råttan bär på för andra färger. En hel del färganlag kan ge en liten påverkan även om det är en ensamt recessivt anlag.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Svedjorna
0

#10 - #11 okej, tack så mycket för svar! ska tänka på det du skriv, bra skrivet :)