Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 268 ggr
Raspberrie
0

Rädd råtta

För ca 2 - ? veckor sedan så hämtade jag en liten rått kille som är helt underbar. Framåt, nyfiken och som inte har visat något tecken på aggressivitet mot mig. 

Men, jag började introduceringen, bytte filtar osv. Först fick mina två äldre råttor träffa den lille i si sådär 15 min, (Då jag var tvungen att göra något annat oplanerat så var jag tvungna att sätta in de). Senare, någon vecka efter så tog jag ut de, och det började bra. Men sedan så hoppade "ledaren" (de är bara två, och ingen direkt flock. Men har är mer som en ledare) på den lila och bet honom, så han fick 2 st sår. Jag särade på de, och började om introduceringen. De tog de fint.

Så idag tog jag ut den som inte bet den lille. Han var jätte snäll, visade inte dominans och rättade sig efter den lilla. Den lilla är jätte rädd, piper och springer upp i nacken på mig. Han visar att han inte vill och den andra accepterar det, tar ett steg tillbaka och fortsätter utforska den neutrala platsen.

Och ingen av råttorna har visat aggressivitet mot mig, och han som bet den andra har aldrig varit aggressiv eller skadat någon annan råtta (Ifall man bortser smågnabb som har varit de enda bråken, som ej varit allvarliga.).

Så, finns den någon framtid för de som en flock? Eller finns den någon möjlighet för den lilla att gå i hop med en annan, yngre råtta?