Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 929 ggr
Moa Liljegren
0

akut hjälp!

Hej. Har begått ett stortstort misstag vilket är att ha parat min pojk som är något kring året. (Fick veta i efterhand att båda mina pojkar var äldre än sagt). Jag var dum och naiv och trodde att detta skulle gå galant och skulle bli en rolig upplevelse. Både jag och tjejen som hade honan har tänkt på detta länge och massor. Han har alltid varit lite speciell. Nästan till och från dryg, men ändå.. obeskrivligt! För det första så bet han henne och betedde sig inte vackert. Hon höll honom lätt i nackskinnet (med andra handen om honom självklart..). Efter när allt gick bra med honan så lämnade jag honom där och allt gick galant. Förutom att han bet tjejen en gång till.. (För mig mycket pinsamt, skämdes så himla mycket även fast hon är en god vän som haft råttor ända sedan hon var liten och är såå vaaan vid allt sådant). Iallafall så var han där i ca en vecka sedan tog jag hem en glad och nöjd råtta. Jag tog hem honom och badade honom för att min andra inte skulle känna damens lukt. (Det var så jag tänkte iallafall). Och nu har jag haft dem ihopsatta en vecka men idag fick jag sära på dem.. De slåss nästan hela tiden! Det är ingen brottning eller lek utan de skriker och skadar varandra. Nu när han jag parat blivit biten i foten så han blev blå så särade jag dem. (Kan dock ha dem ute i sängen och då bryr dem inte sig om varandra så mycket men när de är nära varandra så är det samma visa igen..) Jag har dock bara min stora bur och min marsvinsbur. Men jag vill verkligen inte se honom i den för det känns och ÄR djurplågeri att ha en råtta i en marsvinsbur.. Jag är så himla nere över detta och har ingen aning om vad jag ska göra? Är det som de byter alfa för att han nu har parats och känner sig bäst störst och vackrast? Detta är alltså mina första råttor. Han har även varit dominant och tuff mot mig och vi har haft en tjurig vecka också. Tog honom i nacken en gång också, efter det har det gått galant och han skulle inte försöka bita mig även fast jag irriterar honom etc. Detta med nackskinnet har jag bara hört mammorna bär dem så men min vän sa även att det kunde funka mot en dominant råtta/en råtta som bits etc. Och inget hat om mitt misstag, jag vet jag vet och det är inget jag gör om och jag vill bara ha hjälp om hur jag ska ta mig till! Mvh en oroad råttmamma

ÖrjanLax
9

Detta är varför man ofta rekommenderar att honan åker till hanens hem för att bli parad och inte tvärtom, för det blir väldigt ofta strul i flocken när hanen sedan kommer tillbaka. Ännu mer om ni bara skickade iväg hanen ensam utan sin kompis. Råttor tappar lätt "språket" och han var ändå borta från sin burkamrat i en vecka.

Om det inte blir bättre skulle jag prova att kastrera honom. Det har faktiskt hjälp för många med bråkiga hanar. Och sedan självklart börja om med introduktionen, långsamt långsamt. Du säger att det går bra att ha dom ute på samma yta, fortsätt göra det ofta som ett första steg då. Det brukar även hjälpa att låta dom sova tillsammans i en liten transportbur så dom får "bonda" på en liten yta.

Skönt att du iaf har lärt dig av upplevelsen och insett hur fel det kan gå! :)

Moa Liljegren
0

Trodde det skulle bli stressigt för honan att åka till hanen. Usch så fel man kan ha. ): Ska nog börja med att de ska sova i olika burar och bara träffas utanför buren och sen se om det blir bättre.. Har med lagt tanken åt kastrering men det får vara sista valet.

JoySurrender
2

Det är kanske bäst att hoppas att parningen inte tog om hanen är så dominant… Hoppas han lugnar ner sig, annars är som sagt kastrering ett bra alternativ.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Moa Liljegren
0

Har nu fått reda på att råttor från samma kull tillochmed är ohanterliga. :/ Hade bara fått höra positivt via uppfödare men inte utav de som köpt. Men min andre har ett riktigt bra psyke! Fick väl tur antar jag. :)

JoySurrender
0

Synd att du inte visste det innan parningen…

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Fjordell
9

Om det nu blir ungar, så se till att du och honans ägare meddelar kommande köpare av ungar hur pappan och hans syskon är, och att det är totalt avelsförbud på alla ungar. Råttor som beter sig så ska inte gå vidare i avel.

Moa Liljegren
0

Jo jag hade redan tänkt att det inte skulle vara avelsrätt på dem om det nu blir några. Detta är det värsta misstaget jag någonsin gjort, helt ärligt. Jag gråter som ett litet barn för att jag inte vet vad jag ska göra. Hade dem ute för en stund sedan och hanen jag parade, kan lika väl säga namnen annars blir det så förvirrande. Nimbus är på Sirius hela tiden och ska alltid slåss. Jag hatar att se dem isär, då jag har dem i olika burar. Nimbus slutar inte gnaga på gallret vilket han aldrig gjort innan. Han får nu sitta i en marsvinsbur, vilket får mig att känna mig hemsk. 

Så som det ser ut nu så får det bli en kastrering för nuläget ser hopplöst ut. 
Så hur ska jag gå tillväga med en kastrering? Har googlat och det är så många olika åsikter och jag vet inte riktigt vad jag ska gå efter. 

Nimbus är också den grisigaste av dem, vilket kanske inte är jättebra efter en kastrering och läkningsprocessen osv?
Läste att det är svårt med narkosen. Vilket sätt är bäst att sövas på?

Måste jag kastrera båda två då förresten? :c

wintermynta
0

Du behöver inte kastrera båda utan bara den som är dominant. Bästa sättet är med gas men det är få kliniker som gör det.Vanliga sättet fungerar också. Läkningsprocessen beror på hur vet op och vilket skick råttan är i. En del syr såret medans en del limmar och det finns dom som lämnar det öppet. Är råttan fullt frisk läker det ihop snabbt.
Tänk bara på att om hanen ska sitta med honor så bör du vänta 8 veckor innan du sätter ihop dom. Ska han sitta med hanen som är kvar kan du sätta ihop honom efter en vecka även om jag skulle vänta 6 veckor så allt testosteron gått ur.

Moa Liljegren
0

Han ska aldrig få sitta hos någon hona igen kan jag lova!
Har nu bokat en tid tisdag nästa vecka. Jag har med läst att gas ska fungera bäst men vet ännu inte hur de gör. 

Frågan är om han ska få sitta ensam i den stora buren medan läkeprocessen eller i den lilla? 
Det blir ju mycket hopp osv i den stora buren så funderar på om den lilla blir bäst? 

Känns skönt att ha bokat en tid nu iallafall. Allt känns lite mindre hopplöst! 🥵

Tackar så himla mycket för all hjälp! Vad hade jag gjort utan denna sidan.. 😞

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Moa Liljegren
1

Har nu beställt den största Perfect Maxi smådjursburen! Har den mindre redan med måtten L 79 x B 52 x H 99 cm. Men den nya har L 79 x B 52 x H 140 cm så nu slipper jag alla skuldkänslor! 

Nu har jag även plats med bebisar ifall det blir några. Bara att hönsnäta runt där de ska vara för dessa burarna har väldigt breda maskor.. Sist tog det 6 timmar och hoppas det går lite snabbare denna gången när man vet taktiken. 🙂 

Nu är jag väl förberedd! 😃

Tänkte ha Nimbus i den gamla buren så han får vara ifred och läka efter kastreringen. 

Men om det inte fungerar mellan mina två pojkar, vad gör jag då? Sirius behöver ju fortfarande en kompis om han inte fungerar med Nimbus.. Helst flera nu när jag har en sådan stor bur.

Och vad gör jag med Nimbus då? Blir han ensamråtta eller ska jag testa ta in en yngre råtta? 
Läste att det kanske skulle vara bäst att sätta ihop honom med en yngre istället för en äldre för att det skulle bli kaos isåfall. Stämmer detta?