Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 632 ggr
fridanordqvist
6

Ta kull, vad tänka på?

Det är så att nångång i framtiden, då jag har råttor av båda könen som allihopa är från uppfödare med friska linjer o stamtavla, o jag har jobb och pengar o all tid som behövs, o vet att jag klarar av att ha kvar alla ungar om inga blir sålda, så kanske jag vill prova på att ta en kull, för att se om eventuell uppfödning skulle kunna vara nåt för mig.

För att jag ska vara helt säker på vad jag ger mig in på, o om jag ens klarar av det, så tänker jag börja läsa på redan nu, o jag vet att här finns många kunniga människor som brukar hjälpa till ^^

Så egentligen är jag bara ute efter alla tips och råd man kan få, saker som är bra att tänka på innan och efteråt, saker som man bör unvika o saker som man måste ha osv.

Och för att förtydliga ännu mer, tänker alltså INTE ta nån kull nu, eller det närmsta året, troligtvis inte ens dom närmsta åren, beroende på boende, ekonomi o tid.
Jag kommer alltså vänta tills jag vet att jag verkligen har allt som krävs för att ta hand om en hel hög bebisar samt föräldrar ^^

fridanordqvist
0

Ingen? :)

Zolah
0

jag tror du kan finna en del via forumsök och artiklarna :)

fridanordqvist
0

Jorå, jag läser där också, men kan vara svårt o hitta allt ibland då vissa rubriker ibland bara är ''hjälp!'' och liknande :)

Tänkte också att det är lättare att ha allt på samma ställe
Iofs så kanske man kan kopiera in allt man hittar i ett dokument, sålänge man bara har det för privat bruk och inte publicerar det nån annanstans? ^^

Fjordell
7

Bristen på svar beror troligen på att det är svårt att få med allt man behöver tänka på innan man tar en kull. Det ligger så otroligt mycket tid och planering bakom en parning, iallafall hos de seriösa uppfödarna.

Detta är bara en bråkdel av allt:

Först och främst behöver man hitta lämpliga avelsdjur, och hur vet man om en råtta är lämplig att avla på? Givetvis tar man hänsyn till råttans temperament, hälsa, och om man vill, även färg och teckning. Hårlaget måste man också ta hänsyn till för att undvika att det blir t.ex rex + rex, vilket inte är önskvärt.

Efter att man tror sig ha hittat bra råttor att ta en kull på, så är det dags att släktforska. Detta är ju betydligt lättare om råttan har känd härstamning, så kan man gå igenom stamtavlan och försöka få tag i uppfödare och ägare till de berörda råttorna. Allt för att ta reda på hur läget ser ut i linjen, vilka problemen faktiskt är, och vad man bör undvika och/eller ta in i den.

Råttorna man ska para bör komplettera varandra, men för det betyder det ju såklart inte att de ska vara raka motsatsen till varandra. Men den ena avelspartnern bör kunna överträffa den andra råttans svagheter. För att förbättra en egenskap i en linje krävs det att man tillför råttor med rätt sorts egenskaper.

Efter lyckad parning måste man givetvis ha tillgång till en egen bur åt blivande mamman, som hon får bo i de sista dagarna innan ungarnas nedkomst. Sedan gäller det att hålla utkik utan att störa mamman, för går något fel under förlossningen måste man vara beredd att ta henne till veterinär, oavsett tid på dygnet. Ha alltid tillgång till jourhavande veterinärs telefonnummer. Givetvis behöver man ju en hel del pengar för att kunna bekosta eventuell vård som mamman behöver.

När ungarna är födda och har fått vara ifred med sin mamma ett dygn efter födseln så är det bra om man tar upp ungarna en och en (förslagsvis medan mamman gått till en annan bur för att äta eller kanske bara är och roar sig utanför buren) för att undvika att mamman blir stressad. Man kollar så att allt är som det ska bland ungarna, att alla har mjölkband och verkar må bra. Det är även många som kollar könen på dem redan såhär tidigt, men man får ofta räkna med en viss felmarginal.

Därefter gäller det att hantera ungarna dagligen under kortare stunder, medan mamma har lite ensamtid, för det behöver hon! Allt för att vänja ungarna vid beröring, och även ljud, lukter och synintryck när de väl har förmågan att använda dem.

Att ha en kull hemma innebär nog så nära ett heltidsjobb de kommande 5 veckorna. Speciellt när ungarna börjat bli så stora att de vill utforska.

---------------

Nu sätter jag stopp där, jag kan omöjlig få med allt, och jag börjar få ont i nacken av att sitta vid datorn, så ska nog ta mig härifrån ;)

Du kommer säkerligen få fler tips och råd av andra!

fridanordqvist
0

Oj, kanske va lite otydlig i mitt första inlägg, menade såklart inte att nån skulle skriva ALLT i ett o samma inlägg, men kanske det man spontant kommer att tänka på! ^^

Tack för utförligt svar, trots nackvärken! Va mycket bra info där även om det inte är allt man ska tänka på! :)

Fjordell
0

#5 Jag förstod det, men ja, svårt att utelämna vissa delar, haha! Finns ju en massa grejer som är superbra att ha hemma när man planerar en kull också, men det får jag nog återkomma om vid ett annat tillfälle, om du inte hinner få bra tips från någon annan tills dess :)

fridanordqvist
0

Jodå, en massa saker verkar det allt vara att hålla koll på, o det är ju en av anledningarna till att jag börjar läsa på redan nu! vill ju inte attdet blir fel ifall jag nån dag skulle ta en kull! :)