Ensam råtthona
Jag har tagit över min kompis två råtthonor p.g.a att han har gått o blivit allergisk. Själv är ja mer för hanar, men ja tog domhär flickorna för att dom hade absolut ingenstans att ta vägen. En av dom är ca 2 år och har börjat bli sur o vresig och vill helst vara ifred, så hon lär nog somna för alltid snart. Men den andra är ca ett halvår och de är full rulle på henne.
Problemet är att jag egentligen inte vill ha honor, så när den gamla dör vill jag inte skaffa en ny och inte omplacera henne igen för att ja tycker att de blir för mycke stress. Jag har ju 5 pojkar oxå, så helt själv blir hon inte, men vi hade tänkt såhär:
* Flytta ut henne i vardagsrumet (står på mitt rum nu med burkompis)
* Pyssla om henne extra mycket
* Få träffa mina hanar nån gång ibland
* Mycke aktivering (både springa och hjärngympa)
Tycker ni att vi tänker som idioter som antagligen kommer göra så mot henne? Anledningen till att hon flyttas ut i vardagsrummet är för att hon ska uppleva lite mer ljud och folk som pratar och gosar med henne heela tiden, på mitt rum är de ju bara jag som är :)
Så? Vad tycker ni? Kommer de funka?
Rent spontant känner jag att om hon får träffa hanar så kan det bli bebisar om de inte är kastrerade dvs. Har läst att det kan ske utan att man hinner se det, så var försiktig :)
Where you invest your love
you invest your life
De är jag medveten om :)
Det jag kommer att tänka på är hur dina hanar kommer reagera när de ibland får träffa en hona. Det kan skapa obalans i flocken och bråk kan uppstå om de inte har rankerna riktigt klara och hormoner spelar in. Så på så sätt tycker jag inte att det är en bra idé.
Hade honan varit över 1,5 år hade jag kunnat tycka att hon kunnat vara ensam, men nu är hon såpass ung och har hon inga problem med andra råttor tycker jag att om du absolut inte vill ha fler honor ska hitta ett annat hem åt henne. Honor är mycket mer stabila för flytt än hanar så det kan hon kanske må bättre av.
Vart bor du? Min råtta har precis blivit ensam och längtar efter en kompis. Vi bor i Nyköping.
Men hanarna är lugna, honorna står typ 1 dm från deras bur och dom bryr sig inte :P
Bor i sundsvall, o sen så vet ja ju inte heller när den andra dör, den yngre kanske ha hunnit bli 1 år då
#5 Var inte helt hundra på det. Jag hade likadant och en hona lyckades smita in i hanburen. Det var nästan blodiga bråk en vecka efter.
Men dom har varit här ca 1 vecka och vi har haft honor här förut, inklusive att dom har nosat på varandra och när jag och mina pojkar åkte till min pappa fick tjejerna vara i grabbarnas större bur och allt har varit lugnt, och de är samma hanar som då :)
Om du ändå inte vill ha honor så tycker jag du borde omplacera direkt, till en plats där både tanten och lilla kan leva ut hela sina liv med fler (kvinnliga😃) råttompisar🙂
Men jag gillar domhär tjejerna för att ja har ju varit med dom sen dom va små hos min kompis, alltså jag menar inte "vill inte ha dom" utan ja vill bara inte ha några fler efter dom, sen har min kompis letat hem i typ 4 månader åt dom. Så dm ska iaf inte omplaceras!
#9 Ska du inte omplacera så får du dessvärre skaffa en kompis åt henne. Har hon inte problem med andra råttor är det lag på att ha minst två. Du kan alternativt kastrera en av hanarna, men det är taskigt eftersom det är ett rätt stort ingrepp och små djur är känsliga för den sortens ingrepp, det är inte som en katt utan råtthanar ska bara kastreras om de har dominansproblem.
Du skulle kunna kontakta en uppfödare i närheten och bli fodervärd åt en jämngammal hona så när "din" hona går bort kan du lämna tillbaka den andre till uppfödaren.
#10 ok, vi får fixa de då, men nu har hon kompis så vi får se hur gammal hon är när polaren dör, så utgår vi därifrån :)
#11 Ja precis :) Men du kan ju höra runt redan nu om uppfödare i närheten har/kommer ha så du inte står med skägget i brevlådan sedan :)
aa, men om ja inte hittar nått så har jag ju en zooråtta som sista utväg… Men ja ska kolla runt lite iaf, tack för hjälpen :)
Uppdatering: Som jag trodde har gammeltanten somnat in för kanske 3.v sen… 😭 ortoligt synd på en fin tant ❤️
Vi satt o funderade jag o mamma o beslutade först att ha kvar Amber som hon heter som ensamråtta, men idag dök en ny möjlighet upp!
Hon kommer inom en snar framtid att flytta till mammas kompis som har 4 råttor sen tidigare (bara honor) men 2 av dom ska tas bort p.g.a sjukdomar och då ville hon gärna ta sig an Amber! 😃
Sen ve ja att råttorna hennes är snälla för ja o min kompis har själv fött upp dom (jaja ja vet att man inte ska men vi visste inte de för 1,5 år sen tyvärr… 😕 ) Så de va alltså gammeltanten Lilly som tyvärr dog som är mamma till dom 🙂
Ja vet iallafall att hon kommer få de bra och nu vet ni de oxå 😉😃
hoppar in här helt OT, men såg att du bodde i svall, bor också i närheten av svall!
Kul o se nån här från samma område, inte gjort det förns nu ^^
Men bra att det löste sig för Amber! ^^
Har sett i dina tidigare inlägg att du håller till i sundsvall men ja har inte riktigt tagit upp de för de kändes inte så nödvändigt då xD
Ja hon gick rakt in i flocken utan bråk! Hon trivs har vi fått besked om :)