Siames rex - hur vanliga?
Har en fråga ang kombinationen siamesfärgad rex, har letat lite bilder men får inte fram så jättemånga. Är det en ovanlig kombination?
Inte särskilt vanliga skulle jag vilja påstå. Har bara sett en live i hela mitt liv. Kanske en 3-4 stycken som folk har berättat om på olika råttforum. Självklart finns det fler än så där ute. Men jag tror dom flesta håller med mig om att siameser ser bäst ut som vanliga slätpälsade. Det skulle iaf kunna vara en förklaring till varför dom inte är lika vanliga som slätpälsade.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 Men dnaaaw!!
Black eyed siames dumbo!!! <3
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Visst är han bedårande? :D Enorma öron och lite lockig päls ^^
#4 Sjukt söt! Är han verkligen rex dock? Pälsen känns så extremt tät så den känns inte så "rexig" fast han kanske är väldigt ung?
Alltså, alla dessa olika kombinationer, jag är inte så bra på det där. Men pälsen är helt klart annorlunda, han känns nästan som ett får :) Han är inte gammal, de sa runt 8 veckor men han ser nog kanske lite äldre ut än så.
Å andra sidan, de bilder jag lyckats hitta på siames rex stämmer bra överrens med hur han ser ut irl. Ta denna tex, kunde varit min bebis: http://www.ratdippityrattery.com/Graphics/Rattery09/ChinasLitter/FuzyDoll.jpg Den ska också va en siames rex.
Han har krylliga morrhår och lockig päls på kroppen :)
#6 Ah okej ja då kan jag förstå att pälsen ser så tät ut :P
åh <3 får man fråga vart han kommer ifrån ? 😍
Själv har jag också en Sealpoint Siames rex(ev Velveteen!) ❤️
Min underbara Sven, och sen Olaf såklart! ❤️ Vad fin din kille var! :)
#9 Jag råkade gå förbi honom i en djuraffär, vet inte namnet på uppfödaren tyvärr.
#10 Vilken tjusig! :) Vad är skillnaden på rex och velveteen?
#11 Jag är absolut inte bra på sånt! Zickan vet! 🙂 Har för mig att en velveteen är en råtta som har längre päls. I början när velveteen var nytt så trodde många att velveteen bara var en dålig rexad råtta men har för mig att det är en helt separat gen. 🙂 Velveteen har vågig päls medan rex har "lockig" har jag för mig. :)
Men jag vill inte sitta här och uttala mig, så jag överlåter det till någon som kan! :)
Rent utseendemässigt kan Rex och Velveteen se lika ut. En dålig rex ser ut som en dålig Velveteen osv.
Det är egentligen endst igenom en provparning man kan ta reda på om man har velveteen eller rex.
Rex+rex=dubbelrex (naket-ish)
Velvetee+velveteen=dubbelvelveteen (naket-ish)
Rex+Velveteen=Teddy (om jag inte minns helt fel fel)
Jag tänkte faktiskt Velveteen först när jag såg sötnosen i #2 då jag tyckte pälsen var så tät men det är så svårt att säga så där uttalar jag mig inte.
#13 Ptja, han har rätt tät päls, men jag kan inte avgöra de där heller eftersom jag inte kan sånt :) Tack för förklaringen
#2 skulle kunna va en velveteen. eller en dålig rex, eller en bra rex under uppväxt.
så svårt att se skillnad på vissa. men nej längre strån är inte kravet för velveteen.
Varför jag ens anat velveteen på siamesen ovan från mig. är pga att hans pappa är skum i pälsen, inte alls lik en rex. men kan va riktigt dålig. finns inge stam på den delen svårt att kolla upp något. har alltid haft svår att placera honom.
bättre sälja honom som rex, ev velveteen. än säga han är en rex.
men då han fått en till kull efter sig nu. så ha jag mer att utvärdera och följa upp.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vart är han köpt?
Jag upplever att det är ganska vanligt jag. :) Här är två av mina rextanter
#16 Om frågan var till mig så skrev jag längre upp att jag sprang på honom i en djuraffär o att jag inte vet vad uppfödaren heter tyvärr. :)
#17 Se där! Fina tjejer! :)
Gud sååå fina!! 😍
Är själv såå himla sugen på en siames dem är så himla,himla söta!
Så kan jag få utöka flocken med en liten raring. 🙂
Bor i Örebro vet ni någon som föder upp siames i när heten eller har kullar planerade? :)
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#18 Folk kanske syftar på vilken djuraffär
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
#19 Amanitas här i Karlskoga får en kull här i dagarna där det säkert kan förekomma siames.
Amanitas Råttor och Möss på FB :)