Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1041 ggr
[melowi]
0

Luktar det illa att ha råttor?

Nu måste jag fråga: Luktar det väldigt mycket att ha råttor i hemmet/ ett rum? Min fästman tycker att det luktar väldigt illa från sanden osv även fastän man har städat ur avföring och dylikt. (Jag har aldrig haft råttor men han har för väldigt länge sedan som barn)

nniikaa
0

De har en speciell doft, men jag tycker inte det luktar illa direkt, inte mina 2 tjejer iaf.

Bananbullar
2

Tycker inte heller att de luktar illa om man är duktig på att städa regelbundet.

BellaLjungberg
0

Mina tjejer och killar är väldigt grisiga av sig, så om jag inte städar regelbundet kan det lukta riktigt illa. Men jag har vant mig vid doften så jag märker knappt längre om det luktar illa och då får min mor säga till mig hehe ;)

kigon
4

Med regelbunden städning så luktar det bara råtta, men om man inte städar som man ska så kan det börja lukta avföring och urin, så det gäller att städa helt enkelt 😃 Alla djur har ju deras egen doft, så råttor luktar definitivt inte samma som t.ex. hamster, hund, iller, etc men jag skulle inte beskriva deras lukt som dålig 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

oau
3

Mina tjejer är bara 6 veckor och kissar redan på toaletten :) Även utanför buren, även om det smådroppar lite här och där. Jag tycker faktiskt att urinen luktar lite sött, iallafall när den är "ny". Jag kan känna lukten när jag är nära buren när den inte är städad på ett par dagar men inte så mkt i övriga lägenheten.

Jag tror också det handlar mkt om hur rent man har det i övrigt i hemmet. Om man städar och torkar överallt regelbundet så är det ju en renare miljö och luktar mindre illa.

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.

EmelieSaraViola
0

Jag tror det är individuellt. Mina råttor dricker mycket liten och därför blir deras kiss väldigt koncentrerat och luktar väldigt mycket. Vissa perioder luktar det inget allt och ibland luktar det för #%#! mycket.

råttan1
0

Tycker inte heller att det luktar så mycket om man städar ofta och byter ut tygsaker etc. Jag har tidningspapper i botten av buren och byter det varje dag. Har ofta doftljus tända och de tar bort ev lukt effektivt.

oau
0

#7 jag kör också på doftljus, det funkar faktiskt! 😃

Nu vet jag inte hur era råttor är men mina är väldigt renliga. De får toapapper att bädda med och när det blir äckligt så drar de ut det ur huset. Min hamster gör samma sak. Då vet man vad man ska byta ut.

Tussaan
0

Mina är inte renliga av sig…. Gillar t.ex. att kissa där dom sover 😕

Bananbullar
0

Rökelse är också perfekt att använda! 👍

Juliastrom
0

Det som är mest synd med mina är att pisset rinner nerför burgallret och sedan hamnar på golvet, har fått skaffa en plastmatta att ha under buren och även om det går att torka bort så är det inte vackert att se pissfläckar på mattan i rummet. Det luktar fast jag städar varannan/var tredje dag så det är lite synd. Tar ut hela buren och storstädaren den en gång varannan vecka.

Wellcraft
1

Ja det luktar illa.
Har många råttor på skolan, överdrivet stora burar för bara två råttor som städas noggrant var dag, men ändå luktar det.
Dock kan man säkert vänja sig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

attiratte
0

Jag har två damer i en delad furet tower och jag städar buren var tredje dag, byter toaletten varje dag och tvättar matskålarna varannan dag, men det luktar ändå vet verkligen inte vad jag gör för fel 😕

[melowi]
0

Oj vad många olika svar det blev, tack så mycket för att ni ville dela med er! 👍 Det stod mellan att ha råttor eller ytterligare ett akvarium med fiskar, men om det luktar för mycket så blir det nog ett till akvarium. Får bli råttor när vi flyttat till gård då min fästman inte vill ha doften + att vi bor ganska litet 🤪

emeliebjormo
0

Jag tycker inte att mina luktar speciellt mkt , byter bara borrismattorna och toa max tre ggr i veckan, har dock en jätte stor bur med sex hyllor. :)

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

ratuoi
0

Ja, det luktar.. Inte jättemycket om man är väldigt noggrann med städning. Själv känner jag knappt något då jag vant mig vid lukten, men av alla djur jag haft så är det råttor som luktat mest.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Bananbullar
1

Det är klart att det luktar. Tror inte man kommer ifrån lukt alls vad man än skaffar för djur. Men är man noga med städning så tycker jag bara att det luktar just råtta, och det tycker jag är gott. 

Men ja, man vänjer sig väldigt mycket vid lukten. Brukar ofta "dubbelkolla" med utomstående när de är hos mig om det luktar för att vara på den säkra sidan att inte min näsa har gjort mig okänslig. Hittills har inge sagt att det luktar något speciellt.

stinus
0

Har inte så stort rum ja och har 4 pojkar och tycker inte det luktar så mycket, och då byter jag tidningspapper i burarna var tredje dag ungefär och våra är rätt grisiga av sig

Regnbågehell is empty. All the demons are hereRegnbåge

oau
0

Iom att man kanske inte kan ta bort råttlukten helt så kan man istället dölja den. Skura/städa hemma ofta. Doftljus/rökelse/airrefreshener osv osv. Dessa lukter tar ofta över mindre dofter. Jag hänger alltid tvätten i rummet mina djur bor i, då luktar det sjukt gott i över ett dygn :D

Nevina
1

Mina hanar spred mycket lukt. De kissade på allt tyg, hängmattor och allting och sedan låg de i kisset. Jag hade fått byta ut allt tyg i burarna många gånger om dagen och dessutom bada råttorna varje dag om det inte skulle lukta. Men det funkar ju inte.

Honorna var inte riktigt lika grisiga, så hos dem räckte det att man bytte ut tyg och bottenmaterial med några dagars mellanrum.

Nymphadora
0

Har haft både sunkigare rådisar (som kissade och bajsade överallt och gärna låg i skiten också) och fräschare råttor, som endast gick på låda och det var jätteenkelt att hålla rent. Så det kan gå åt bägge håll. ;) Bara att städa oftare och mer noga om du får "sunk-rådisar". ;)

SaraRaven
0

Mina luktar också men det är under kontroll kan man säga med dom tips som personer redan gett här. Men undvik sånt som suger åt sig lukt som tidningspapper och sånt, sen så tig det inte lång tid innan man liksom vande sig