Rädd råtta
Idag fick vi hem 2 råttbebisar, den ena verkar rätt social och äter som en mästertjockis, den andra sitter dock bara i ett hörn och ser livrädd ut.
Hur får man den att inte vara rädd?
Om du fick hem dem idag så är det nog inget fel med att h*n är rädd med tanke på att allt är nytt för h*n. Sträck fram handen lite försiktigt vid bursgallret och var tyst så ska du nog se att h*n kommer efter ett tag och luktar på dig. Imorgon är nog det lite lättare kanske, då har h*n nog vant sig vid din doft. Min råtta Elvis var jätte rädd när jag fick hem han och hans bror men efter ett par dagar hade han gillat läget och var mest bara nyfiken :))
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Kan vi ta upp dem och låta dem vänja sig vid oss?
Man ska helst låta råttorna vara i deras nya bur ett dygn så att dom låter sig vänjas vid den nya buren och vid alla nya ljud och lukter innan man handskas med dom. Men du kan låta dom få lukta på dig via buren.
Jag gosade och badade till och med mina råttisar så fort jag fick hem dem. Dem accepterade mig väldigt fort och sov så gott i min famn. Kanske beror på att de var 3 veckor, bott i en liiiten bur som luktade väldigt mycket kiss/snusk och helt varit utan kärlek 🙂
Lycka till :)
Where you invest your love
you invest your life
Det tar alltid sin tid tills de vänjer sig. Prata lågt, lugnt och snällt med dem. Alla är rädda i början , vissa längre andra kortare tid.