Lite frågor och funderingar
Hej! Jag funderar på att skaffa råttor inom ett år kanske. Har försökt läsa på så mycket som möjligt här på sidan, men jag har ändå några frågetecken som kvarstår. Framförallt, kan jag använda buren jag haft till min chinchilla? Bifogar en bild på den. Burens mått är höjd 120 cm, längd 100 cm, bredd/djup 50 cm. Den är byggd i giftfritt trä och målad med giftfri färg, då chinchillan gnagt en del på vissa ställen så ville jag inte att hon skulle få i sig några gifter. Själva "trädet" i buren är av ek, mest för att det ska vara hållbart och inte gnagas upp med en gång. Däremot har jag alltid satt in extra grenar att gnaga på eftersom ek är ganska hårt. Tanken är ju såklart att inreda buren med mer "leksaker", hus, tunnlar, hängmattor osv. Och självklart ramper/broar mellan hyllorna. Det är plexiglas i luckan fram, med luftinsläpp på 2-3 mm runt hela luckan. Dessutom finns det lufthål i taket på buren, och möjlighet att göra på sidorna i framkant också. Funkar denna buren att göra om till råttor, till kanske 2-3 stycken? Sen har jag för mig att jag hört av någon när jag var liten och var i djuraffären någon gång, att någon kund prompt ville ha honor eller hanar pga det andra könets urin luktade väldigt mycket mer. Stämmer detta? Isf, vilket kön är det som har mer luktande urin? Vad för kön ska man välja på sina råttor? Spelar det någon roll med personligheten osv? Lättare/svårare att få tama och uppfostra? Mer eller mindre sociala? Tacksam för svar på mina frågor jag har än så länge, fler funderingar kommer säkert längre fram.
Har inga råttor själv men min kompis har 2 st och hon har två hanar och jag har inte hört om nått illa luktande urin.Och hon använde en kanin bur.Hennes råttor är ganska sociala men även tycker om att rymma.Hon har en som är några månader äldre en den ena och den är lugnare och socialare,den yngre är mer livlig och busiig.
Här finns en bra tråd med allmänna tips som nog besvarar många av dina frågor :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor
Och när det gäller buren så tror jag absolut att den kan bli superrolig för ett par råttor med rätt inredning och gott om ventilation! Råttor älskar ju att klättra och eftersom du inte har galler i den kan det ju vara bra att inreda med mycket klättersaker. :)
Går det inte att t.ex. ta av plexiglaset och häfta fast galler? De verkar ju sitta fast i hakar…? Hade jag absolut gjort om det går, galler används väldigt flitigt av de små liven 😃
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#2 fast många av dom burar jag sett på bild har bara stående galler (alltså som går uppifrån och ner), går det att klättra i det? Men ja, tanken är att inred med massa klättersaker isf :) har även funderingar på att göra "klätterväggar" på vissa delar av väggarna, där jag isf fäster nät/galler på små små klossar (så det kommer ut en liten bit från väggen = bättre grepp för råttorna?) på delar av väggarna. #3 plexiglaset sitter på gångjärn som är fastskruvade i plexin. Det är främst för att det inte ska sprätta ut massa spån/sand/bajs/mat eftersom chinchillan gärna sprätter ut både det ena och det andra. Det är också för att det inte ska komma ut för mycket partiklar från buren, då sådana i min familj och vänner är allergiska (dock ingen i familjen som jag bor ihop med längre). Så jag känner inte att det är ett alternativ riktigt att byta ut plexiglaset mot galler..
#4 Använd borrismattor eller fleecetyg, etc som underlag så blir det inget sprätt problem 🙂 Har nog haft ett liten papperspellets från toalådan som kommit utanför min bur som knappt har kant på 2 år 😃 Om inte du mena att det inte går att ta bort?
Men att göra som du svarade till #2 funkar utmärkt också, om det görs på alla sidor är det ju i princip en gallerbur ändå 🤪
Galler som står upp går utmärkt för dem att klättra i, det kan ta ett tag men de lär sig fort, har använt burar med både stående och liggande och det klättrade lika lätt i båda, dock så föredrar många liggande då stående kräver lite styrka i benen 😉
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.