Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 2271 ggr
nniikaa
0

När är en råtta vuxen?

Nu vet jag ju att det kan variera när de är färdigvuxna och skillnad på fysiskt och psykiskt men när ungefär tycker ni att en råtta räknas som vuxen? Hört så många olika varianter så blir osäker. Allt från ett par månader till ett år. Mina är 12 veckor, är de tonåringar då? De kan väl inte vara vuxna redan?

Tsunamis
0

När de så gott som växt klart tycker jag. Här skiljer sig honor och hanar väldigt mycket men honor 5-6 månader och hanar ca 8-10 månader skulle jag säga ungefär.

MvH  Tsunamis

zickan
4

Jag tycker det är olika per individ. Helt färdigvuxen skulle jag säga runt 1-1½år. Även då en råtta normalt växt klart i kroppen, sedan kan man räkna med lite extrahull på pensionärer. Men vet att en del säger att de kan va vuxna redan vid 7-8 mån. Men tycker de ännu är lite mycket tonåringar runt den tiden. 

Ska man omvända i människoår så är en råtta ca 20 människoår vid 8mån och vid 1 år är de 30 människoår.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nniikaa
0

En kallade sin råtta vuxen vid 4 månader, det jag blev fundersam över, runt ett år kanske då eller lite över

Tsunamis
3

Varför säger folk 1 år? Tänk på råttans egentliga livslängd i vilt tillstånd. 1 år då har råttan nästan 1 fot i graven redan. Ni fattar vad jag menar när jag säger så iaf.

MvH  Tsunamis

zickan
4

#4 Man går efter när råttan mognat i psyket som kroppen börjat växa klart. Finns en del skillnader mellan vild och tamråttor. Vi kräver inte att de måste växa upp och ha en kull så fort de blir könsmogna, sedan kull så ofta de råkar träffa på en hane i princip. Vi kräver inte att råttorna skall akta faror eller kämpa för att hitta mat. 
Råttor som sällskap brukar överlag bli större och med det tar det längre tid för kropparna att växa klart. Men även lever de skyddat och tvingas inte växa upp i psyket. 

Tror inte vildråttor är vuxna speciellt tidigt heller. De hinner ju inte bli vuxna innan de dör i princip. Googlar man saken så är det yngsta man verkar hitta om när en råtta troligen är vuxen är runt 7-8 månader. Men tycker det är tidigt. Då har inte kroppen växt klart och det är då de är i den värsta tonårs perioden. Därför det är rekommenderat att vänta till honorna är 7-10 mån för parning och hanar till över ett år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tsunamis
0

#5 ok då missade jag att det var underförstått att den är psykiskt fullvuxen vid 1 års ålder. 

Jag håller dock inte riktigt med. Men det är en annan femma 😛

MvH  Tsunamis

nniikaa
0

runt 1 år råter ganska rimligt imo

hus-musen
0

Stämmer, en råtta är fullvuxen vid 1-1½ års ålder. Psyket har stabiliserat sig, kroppen har växt klart och den har mognat som individ och i flockbeteende.
Sen finns det skillnader på individer såklart, och även en smärre skillnad på hanar och honor.

Man kan inte jämföra med vilda råttor och tama då förutsättningarna är helt olika.

Qui dormit, non peccat

nniikaa
2

Mina är 12 veckor och känns fortfarande som småungar. Har mognat en hel del, inte lika rädd för "främlingar" längre. Börjar bli nyfikna på t.ex. mina boendestödjare. Dock fortfarande full fart och jättebusiga. Lite rädda i nya situationer som nya platser i hemmet. Nebula total vägrar platserna och ska sitta på mig. Fortfarande sprattlande för kung och fosterland när man håller i dem. Ska inte bli klappade såvida de inte ligger och myssover i hammocken, då kan man gosa. Enligt den som sade att en råtta var vuxen vid 4 månader skulle mina på tre månader snart vara vuxna, men det är dem verkligen inte mentalt.

Tsunamis
0

#8 klart man kan. Det är ju samma art! Nåja folk får tro vad de vill jag säger ändå fullvuxen vid medelpunkten av mitt tidigare inlägg dvs 8 månader. En vild råtta är, som Zickan mycket riktigt sa, redan död sedan länge vid det laget så min uppskattning grundar sig inte på vilda råttor.

MvH  Tsunamis