Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 992 ggr
:')
0

Kiss träna

Har förstått att få råttan att bajsa i låda är relativt enkelt med rätt metod. Men många säger att de är väldigt svårt att få dem att kissa där också. Men ibland läser man någon som har både kiss och bajs tränade råttor. 

Vad är det som avgör om de lär sig kissa där? Är det individuellt eller är det via träning? Om du har en kiss tränad råtta, skriv gärna hur du gjorde för att få den att kissa i lådan! (…eller om den lärde sig själv 😉 )

Sathalie
0

Vad jag har hört och läst mig till så är det väldigt ovanligt att råttorna faktiskt väljer att kissa på lådan och de är de själva som väljer det när de blivit toatränade .

0

#1 Låter rimligt, tack! :)

Mapel
2

Våra tott kissar på låda (oftast). Men de har en bajslåda och en kisslåda. Så det kanske är där skon klämmer hos många, att de bara har en låda? Sen så är våra så att de alltid, utan undantag kissar direkt efter att dem vaknar och då är det ofta superduper mega panik jag måste kissa nu! Så när vi inte hade någon toa nära deras hängmatta så kissade de på mathyllan. Nu har vi en toahylla precis bredvid deras hängmatta och då kissar dem jätte duktigt där, den är typ helt fulkissad varje dag så den används flitigt. Men om de sover någon annan stans än i hängmattan och det finns en annan hylla närmre än deras toahylla så kissar de där istället :( Så det gäller att vara smart och anpassa buren utifrån råttornas sovplatser och gärna se till att ha flera toaletter så de kan ha en till kiss och en till bajs :D

Sen så kanske inte detta gäller alla men så funkar det hos oss :P

0

#3 Smart! :)

darkness
0

#3 Så var det för mina med tills jag satte en hörntoa i deras kisshörn :p jag får tömma den typ var o varannan dag. (De gräver ur sanden och kissar där de är mindre sand så de luktar bläää snabbare xD)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

lillaeld
1

jag började med att så fort jag såg att om skulle kissa (man lär sig se när dom är nödiga) så satte jag dom på någon av toaletterna.

Numera har jag borrismattor, men då jag hade alspån så var det enkelt att se vart dom hade kissat under dagen när jag inte varit hemma, då tog jag helt enkelt bort det kissade spånet, gjorde rent där "fläcken" hade varit och la dit lite av spånet toaletten.

Mina tjejer var duktiga och gick på toa med en gång när jag fick hem dom. detta höll i typ en månad, sen fick dom knäppen och sket fullständigt i det, så det tog mig ungefär 6 månader att få dom helt på toa igen, men nu funkar det, haha.

mina nya på nio veckor har också börjat fatta grejen :)

TeamMadson
0

Mina har bara gjort det av sig själva! :)

0

#6 Låter bra, ska prova 😃

#7 Lyx!

oau
0

Bör det inte kunna funka att ha en toalett i buren och då de kissar utanför den så tar man det (om man nu har tidningspapper eller toa-.lätt eller spån som underlag) och lägger i toan så kisset liksom ligger där och luktar?

Det har funkat på mina hamstrar och hade varit oerhört glad om detta kunde gälla råttor också 😃

If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.