Favoritfärg på råttor?
Nu är jag inte någon som väljer råtta utefter färg men man kan ändå föredra vissa färger framför andra. Vilka är era favorit färger/teckningar? (:
Min främsta favoritfärg är husky så jag hade himla tur när jag skaffade mina 2 första. Efter det följer nog tricolour (inte sett så många i den färgen dock) och slutligen himalaya, som också är väldigt ovanlig.
Enbart bilden på huskyn tillhör mig.
Tricolor finns inte på råttor, så du syftar nog på någon annan färg. (Måste förresten fråga om du har tillåtelse att använda bilderna som inte är dina?) Min favoritfärg varierar, jag byter då och då. Men några av dom finaste färger jag vet är svartögd siames och dom flesta rödögda färger inkluderat marten och exkluderat Himalaya.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Russian blue och svartögd himalaya är min favoriter :)
hm..I någon bok jag har kallade dem det för tricolour check.
Vet inte om jag får använda bilderna, visar dem mest och skrev att de inte är mina. (:
När det gäller Himalaya så föredrar jag när de är svartögda.
Russian blue fattar jag mer och mer tycke för, säkert för att jag kollat på tusen bilder utav dem då jag får hem en sådan i mitten utav Maj.
Jag vill inte vara dryg. Men lagen är tyvärr sådan att har du inte tillstånd av den som äger bilden så får du inte använda dom. Tyvärr.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
svårt val… :P
Dom ja gillar mest är:
Alla nyanser/teckningar med blue
Black
BeW (black eyed white)
Champange både som färg o teckning
Alla bilderna har jag tagit själv på mina egna råttor!
bild 1 är Blue agouti
bild 2 black "hoodigated" (jaja, inte helsvart men, men…)
Bild 3 är black stripe roan (jätteblektt och ser ut som en BeW)
bild 4 är champange
😃
#1 Tricolor finns på råttor, dock inte i Sverige. Men mutationen finns, ses oftast på amerikanska forum.
#0 Himayala och Siames är inte särskilt ovanligt :)
Favoritfärgen är nog alla typer av svartögd "vita" varianter.
Absolut INTE BEW dock i och med alla problem utan ex. black eyed siames, black eyed himalaya, ivory, honey osv osv
En blekt roan är också helt okej, har en liten isbjörn (liten och liten..) just nu, han är en mink striped roan rex som i stort sett är helt blekt och han är SÅ snygg <3
Mina tidigare roans har inte blekts så mycket så de har aldrig blivit vitaktiga som Ben har :)
Men min absolut drömråtta rent utseendemässigt är en: Blue eller riktibt bra svart (ej silver) ambk med pannfläck och dumbo *drools*
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag är personligen helt förälskad i kombinationen Black Eubk. Det ser ju för charmigt ut. Bilden är av min råtta Joyce när hon var ung. Just det här med de vita tassarna får det att se ut som om hon har uppkavlade ärmar, dör söthetsdöden hahah..
Någon admin är välkommen att ta bort bilden om det var fel Ah…trodde Himalaya var ovanligt, har väl inte sett så många själv då bara. Jo triciolour är en mutation, de kan inte föröka sig har jag för mig
#8 Vad jag vet så ska man kunna para en tricolor med en "normal". Det är så man måste para för att få fram dem. Men vet inte hur det ligger med dubbleringen av mutationen dock.
http://www.ratforum.com/showthread.php?39085-Tri-colored-Rats Gick efter detta Finns det någon nackdel med mutationen?
#10 Jag är inte så insatt i just tricolor så jag kan tyvärr inte ge dig något bra svar. Bäst är väl att du frågar någon amerikanare som avlar med just tricolor
champagne och agouti är mina favoriter
Hittar jag någon så, fast de som t.ex avlar på nakenråttor hamnar ju i försvarsställning och förnekar när man frågar om ev. Nackdelar/problem
Här har du gruppen där jag stötte på Tricolor för första gången Rat Genetics
Oj, vad många nakenråttor det var där. Och folk som mest verkar vara fixerade vid utseende.
#15, jo det är det. Dock så handlar det om Genetik så det är inte så konstigt att det är mycket utseende osv :)
Olika färger i Variegated :)
Variegated kan få himla intressanta teckningar. (:
Någon som vet hur ljusa huskies blir? Varierar det? Hur länge ljusnar dem? Nyfiken på om mina tjejer kommer bli ljusare
#18 Efter som Roan är en blekgen så bleks hela råttan livet ut. Vissa bleks mer andra mindre, det är helt personligt.
Brun rexad råtta, toppörad siames och en blackhooded är mina favoriter. Mina hanar var i dom "färgerna". :D Har tyvärr inga bilder på mina hanar eftersom min hårddisk pajade. :P
#6 Men Bew kan väl ändå vara favoritfärgen även fast det är riskteckning(eller vad de heter)🙂. Alltså jag menar din drömråtta kan ju vara tex jätteblekt roan för att du vet riskerna med att ha bew. Så att du aldrig skulle vilja köpa en men ändå tycker de är snygga. Eller ja så är det iallafall för mej. Mina favoritfärger är bew och russian blue och sen tycker jag också varigated är väldigt fint oavsett färg😃
#21 Skitsnygg, är det din profilbild?🙂
#23 Fast en blekt roan är inte en bew, en bew är en övertecknad råtta. Så din mening där förstod jag inte alls då det är helt skilda varianter.
Och nej jag vill inte ha Bew bland mina färger just eftersom det är en riskfylld variant så jag väljer hellre de varienter som kanske inte är kritvita med svarta ögon över en bew alla gånger.
Jag vet men det var så jag menade, tex att en tycker att bew är jättesnygg men eftersom en vet om riskerna ändå inte vill ha bew. Så eftersom blekt roan är ganska lika så hade du valt en roan framför en bew även fast du tycker dem var snyggare menar jag. Alltså frågan var ju favoritfärg på råttor och du skrev att bew inte var din favoritfärg pga riskerna, -but that doesn't really add up- tycker jag heh, hoppas du förstår nu.😃🙂
#25 Tja det är så Jag känner ;) Ingenting att diskutera direkt… det handlar ju om personliga åsikter :P Bew är inte min favoritfärg för jag vill inte ha en sån variant som favorit. As simple as that.
#26 Okej🙂