2 eller 3 råttor?
Hej! Är i tagen att skaffa mina första råttor. Har två honor tingade från en uppfödare som kommer snart. Har såklart spenderat massor med tid på att läsa på en hel del. Vissa säger att "2 råttor räcker, ta tag i problemet om och när det händer något" medans andra säger atr "skaffa 3 så fort som möjligt, OM en skulle gå bort så kommer den kvarvarande att må så dåligt. Skaffa 3 på en gång så en vän alltid finns kvar". Vad säger ni här inne?
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Det blir ju lite omständigare att skaffa en tredje men om det är bäst och säkrast så gör jag såklart det!
Tass
Jag tycker att om du kan ska du försöka skaffa tre. Om en blir sjuk och dör så finns det iallafall två som håller varandra sällskap. Inte kul att sitta med en ensam råtta och ha svårt att hitta sällskap åt den. 🙂
Råttor är flockdjur. Två råttor utgör inte en flock. Det gör väl inte heller 3, men det är iallafall bättre. Jag rekommenderar alltid minst 3 råttor av många olika skäl, dels för att en av dem inte ska behöva bli ensam om någon blir sjuk, gör illa sig eller går bort. Men kan man absolut inte ha fler än två råttor, så kan jag bara hoppas att man gör allt man kan för dem på alla sätt och vis, att man är beredd på att skaffa en kompis om ena blir ensam helt plötsligt.

Jag satt i precis samma dilemma för 1,5 år sedan. Och jag skaffade 2. Är nöjd med det. Jag vill ge den tid de behöver och fick även rådet av uppfödaren att det är lugnare med två om det är dina första råttor. Däremot går jag i funderingar att skaffa nr 3 nu när dessa är 1 år drygt, för att sedan skaffa en 4:e när inte längre gamlingar A är kvar. På detta vis vet jag att jag alltid kan ge dem maximalt med uppmärksamhet. Och efter ett år med dessa känner jag att 2 på axlarna räcker att hålla koll på. :) då kan båda alltid vara med samtidigt, behöver aldrig välja vilka som ska få vara med på frukost, vilka som ska få komma med på promenad osv. Rörigt inlägg! Men jag säger 2, det är aldrig försent att utöka. :)
Mvh Ellenfyrkant
Blir så förvirrad av dessa olika svar^^
Minst 3 är bäst. Men tycker inte att man nödvändigtvis behöver skaffa 3 direkt. Man kan börja med 2 och skaffa en tredje längre fram.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Som #7 säger, men tycker nog ändå att skaffa 3 stycken på en gång är lite bättre, ifall det skulle hända något.
Jag skaffade två stycken men tyvärr så dog den ena plötsligt och sen så hade jag bara en kvar, man märkte att den ensamma inte var särskilt glad så jag kände mig ganska stressad att hitta kompisar åt honom och som tur så gjorde jag det efter någon vecka.
Medarbetare på Sphynx iFokus
Jag har bara två just nu men är helt klar intresserad av en tredje, vet dock inte så många uppfödare i östergötland (dessa är ifrån en uppfödare i hallsberg via djuraffären killen jobbade på, friska, trevliga råttor dock.)
Jag skulle också säga att du ska skaffa minst 3 st. För som #4 säger så är ju råttor flockdjur. 3 är ju inte riktigt en flock men lite bättre än 2 iaf. Jag själv började med 5 stycken och nu, ca 2 år senare har vi varit tvugna att ta bort 2 av dem och har nu alltså en liten grupp på 3.
Vi skaffade 3 först och nu för ett par dagar sen en till och det är våra första råttor, ångrar inte ett dugg, tycker det är mycket roligare med flera, så jag rekommenderar 3 jag med :)
hell is empty. All the demons are here
Det är ju mina första råttor dessutom.. OM en plötsligt skulle gå bort så tror jag att jag kan få tag i en ny relativt snabbt. Jag funderade på att börja med dessa två och introducera en ny sen lite längre fram? Då jag vant mig vid dessa två och lärt mig deras personligheter, byggt alla band osv. Är det katastrofalt? Jag har en hamstertjej också som kräver lite tid varje dag, plus att jag pluggar. Är så rädd att inte kumna ge dem tillräckligt med tid och kärlek om det blir för många. Jag spenderar oftast hela dagarna hemma med böckerna vid ett bord precis vid burarna, men ändå..
Det är mycket klokt, så gör jag också. Förresten, har jag en hona extra, som är 4 veckor gammal om du skulle vara intresserad. Bor i Göteborg
#12 Tycker mindre råttor tar mer tid från dig, så om du tror du inte har tid för tre så har du inte tid för två heller 😃 Själv märker jag knappt en skillnad att äga 4 och 2, men märkte ingen skillnad alls på 2 och 3.
Själv började jag med 2, en dog relativt tidigt (7 mån eller runt där) så då blev det smått panik, så köpte 2 ungar till henne, och efter det blev det en massa problem med flocken.
Man kan ju också tänka som så att det är inte lätt för en ensam gamling att vara med nya små busiga ungar, som vill inget annat än att vara spralliga och aktiva, medans den gamla kanske vill ta det lugnt. Det var det som var mitt problem, funkade inte alls, hade förmodligen underlättat otroligt om jag hade börjat med 3 och utökat vid 2…
Om jag kunde göra om det så hade jag börjat med 3+, ser att börja med två som ett misstag.
Men gör du som du själv känner kommer funka bäst, kan dock garantera att tidsmässigt kommer det inte finnas skillnad på 2 och 3 om det är det du oroar dig över 👍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#14 Nej alltså jag är hemma i princip hela dagarna varje dag, så det handlar inte om "tid" på det sättet :) Snarare att jag nojar och tänker att "3 st, hur ska jag hålla koll på 3 st när jag aldrig ens ägt EN?! Två känns nog så många jämfört med min lugna tama ej så krävande lilla hamsterflicka".
Men som jag skrev så kommer jag att skaffa dessa två nu till en början och introducera en tredje i sinom tid, när jag vant mig vid dessa, kommit in i alla rutiner osv osv :) Det får bli mitt mål!
#13 Jag bor i norra Sverige så det var lite långt bort tyvärr! Tack ändå, hade varit intressant annars!
#15 Nja, man håller på med alla samtidigt så tror inte det är något du bör oroa dig över alls 😃
Men det låter bra! Lycka till med dina små tottisar 😍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Om du inte haft råttor tidigare skulle jag börja med att skaffa två. Ofta känner man ganska omgående om man vill ha fler. Det gör inget om det är nån månads ålderskillnad på dom.
Lycka till