Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 643 ggr
emeliebjormo
0

Något är fel!

Min ena grabb, snart sex månader, gjorde något igår som resulterade i att han skrek, backade hysteriskt säkert en halvmeter, sen började snurra runt och bita/hålla i svansen. När jag försökte fånga honom fortsatte han att skrika (vilket han aldrig gjort förut!) och tillslut fick han själv gå in i buren så jag kunde titta på honom ordentligt. Har kollat både igår och idag, igenom precis hela honom. Tänder, käke, rygg, svans, ben, fötter, huvudet, ögonen, allt. Har inget blod, inget avbrutet, alla känselspröt är kvar. Hela natten har han gnällt till då och då, utan anledning. Aldrig gjort förut. Och imorse tog jag upp honom, då pep han så fort han blev det minsta osäker/kom ur balans, aldrig gjort innan heller. Nu ligger han i en hängmatta och kan små-pipa då och då. Veterinärerna här uppe är inte ett dugg kunniga, dom googlar och söker på samma forum som mig. Därför tänkte jag se om ni kan tänkas ha förslag på vad som är fel? Jag har ingen aning vad som hände innan han började sådär, hörde ingen smäll eller så heller.. Finns inget han skulle kunna skada sig på. :(

Instagram (storyof.cinnamon). ✍️

Tsunamis
0

Spontant tänker jag nacken/ryggraden? En kota eller disk som hamnat fel? Testa och känn längs hela ända ut till svansen och se om du känner något konstigt.

MvH  Tsunamis

nniikaa
0

Endel råttor har jag hört går igenom någon period vid den åldern då de är livrädda för allt

[Linus123]
0

Tass.

emeliebjormo
0

Känt igenom hela honom, klämt och klämt. Säger inte ett ord, klämt nacken och ut. Gnällde i förmiddags också lite när han låg i hammock. Precis kommit hem, ska koll honom nu igen.

emeliebjormo
0

Skulle det kunna vara en hjärnblödning tro? Min styvmamma berättade att deras förra hamster hade börjat springa omkring runt runt runt och hade fått en hjärnblödning, från ingenstans. Nu äter han fiskbullar men piper titt som tätt ändå. Fortfarande inte hittat något fel, har två stora träburar så jag har delat av så han där vara i fred i den buren han gillar allra bäst. Vad kan vara fel? Vad ska jag göra? :( kan inte komma till veterinären utan något för dom att titta efter, eftersom dom inte kan något. :(

mikeiko
0

Läste jag rätt om jag förstår det som att han har dålig balans? Eller är det bara pip?

emeliebjormo
0

#6 det är bara pip. Han äter bra, bäddar och har sig. Inatt när jag kom hem var han jätte pigg och ville verkligen komma ut. Tänkte att han skulle få komma ut idag och återgå till att vara med lillebror igen.

Denna kommentar har tagits bort.