Ni medicin kunniga?
Jag kom i kontakt med en amerikansk tjej som sa att detta var superbra mot myco, jag har aldrig hört talas om detta förut och tänkte om dom som var mer medicin kunniga kanske visste vad det var eller varför det funkade?
hon nämnde också medicin till boskap, men det tror jag kan vara riktigt farligt om man överdoserar… menar, kroppstorleken på en ko och en råtta är ju rätt enorm skillnad
Kan väl inte säga att jag är superkunnig, men delger det jag vet iaf :)
Tetracyklin är ju ett form av antibiotika. Används mot infektioner, bakteriaangerpp mm. Det har funnits flera olika sorter för djur tidigare men alla har blivit avregistrerade, varför vet jag inte utan kollade bara fass. Det finns ett för människa som innehåller tetracyklin men det verkar vara en hel del biverkningar på det, typ frätskador i halsen när man sväljer dem, kräkningar diarre osv.
Kan säkert funka eftersom det hjälper mot infektioner, men vet inte om det går att få tag på nått som är för djur och som är "säkert" att använda.
Lite extrafakta: Finns flera läkemedel som kan ges i stor mängd till råtta men som kan vara dödligt för nötboskap om det ges i för stor mängd. Så det kan faktiskt vara så att medicin för boskap funkar ypperligt på råtta men som måste ges i superliten mängd till kor. Helt sjukt häftigt att det funkar så, tycker jag själv då, hehe :P
Först undrar jag om det verkligen var preparatet på bilden tjejen menade eller bara ämnet. Preparatet verkar ju vara menat att hälla i akvariet och inte att ge direkt till ett djur? Vad gäller tetracyklin så är Doxycyklin ett derivat av detta. (Alltså ett preparat som typ har sitt ursprung i tetracyklin men som det gjorts någon liten ändring i). Doxycyklin föreskrivs som antibiotika av veterinär under produktnamnet Vibranord. För att sammanfatta: Vibranord som man kan få mot myko är alltså besläktat med Tetracyklin.
Som #2 skriver, så är tetracyklin inget nytt medel, utan i princip samma sak som Vibranord. Frågan är hur man doserar det om man köper den sort som finns i länken.
Det kan ju bli hur fel som helst, så håll dig till det som veterinären skriver ut.
If you fight love, you're always a loser
Nu kommer jag vara otroligt tråkig och så, men tänk efter innan ni köper antibiotika utan recept. :/ Användning utav antibiotika leder tyvärr till slut till resistens, och felaktig användning är så himla onödigt. :/ Resistens är redan ett otroligt stort problem, och riskerar att leda till att även enkla sjukdomar som vi idag kan bota blir livshotande, både för råttor och människor..
Ni har säkert hört det redan miljarder gånger, och ni har säkert gott omdöme, men jag ville ändå bara påminna..
Om ni gärna vill ha tetracyklin till era råttor, fråga en veterinär om det går att lösa. :) Så får ni rätt dos också.
Hon nämnde namnet på medicinen och jag sa att jag aldrig hört talas om det förut, och sedan gav hon mig denna länken. Så jag tror det men kan fråga henne :)
Och för att förtydliga för alla
Jag har inte tänkt köpa medicinen, jag ger varken mig själv eller mina djur medicin utan en kunnig läkare/veterinärs ordination. Jag var bara fundersam då det var just medicin till fiskar!
och funderade också då med samband att det faktis fungerade på hennes djur varför det funkade.
Och precis som jag trodde fanns det en del som kunde sina saker :)