Arg råtta + semester fråga
För 2 månader sedan så dog ledaren i min råttflock. Efter det har de 2 äldsta råttorna (1,5 år) börjat anfalla när jag städar buren till vardags. De markerar ganska hårt. Annars är de gosiga. Vad kan jag göra? Är nästan rädd när jag ska städa hos dem. I sommar ska vi vara borta 11 dagar på semester. Är det då bättre att råttorna är hemma och någon kommer en liten stund varje dag ich ger mat och dryck eller är det bättre att lämna dem hos en råttvakt som kan ha dem ute på dagarna trots att de då får bo i en mindre bur? Vår granne kan ev titta till dem. Alla andra också på semester då. Hon är rädd och vågar inte ha dem ute. Tacksam för svar
Ingen med ett tips eller råd?
Det är många som har frågat vad dom ska göra med bitande råttor, om du kollar via forumsök lär du hitta en hel del :)
( uppe till vänster )
Det jag brukar säga är - Fortsätt som du alltid gör, dra inte undan handen, och använd ett högt PSSSCHT! ljud om du ser att dom är på väg att anfalla/bitas.
För varje gång som du drar undan handen så ger du dom en belöning, för nu har dom ju insett att dom kan kontrollera dig. Därför måste du ta mod till dig och hålla kvar samtidigt som du säger till dem
Om det skulle vara så att det inte ändras så kan kastrering vara en sak du kan testa, KOM dock ihåg.. att det inte alltid hjälper samt att det är en STOR operation på en så LITEN varelse. Det ska allid ses som en sista utväg.
Allt beror på buren, jag skulle väl hellre se en stor bur där dom rör sig mycket än en för liten bur som är öppen ibland när djurvakten är där. Dock skulle jag se till att åtgärda bitandet innan jag tänker på råttvakt, om man är ovan eller rädd så blir det ju bara hemskare för vakten.
Är det alltså bättre att låta dem sitta inne i sin stora bur 11 dagar än en mindre bur då de får komma ut en stund varje dag? Tidigare har vi alltid haft någon som tagit hand om dem här hemma och pratat med dem men nu är alla bortresta. Vill ju det bästa för mina små damer. De är 4 st
Åter igen, beror på hur stor buren är? har den klätter möjligheter?
Bilden är på deras vanliga bur
http://www.ratpower.se/burraknaren/
jag är inte säker på dina dimensioner, eftersom du skrev hög och lång ? så testa skriva in dina mått här och se om det verkar passa.
men en sådan fin bur du har och någon som rengör/ger mat/ vatten/ samt 'pyssel leksaker' och kanske möblerar så tror jag att det skulle gå bra.
Hur mycket hade din råttvakt tänkt ha dem ute?
Den som passar dem här hemma tar inte ut dem alls på 11 dagar. Om jag lämnar bort dem kommer de komma ut varje dag och kela och så. Tycker att det ör jättesvårt. Vill ju att de har det bra. Lilla buren är 57 hög så det är ju inte så mycket att klättra i.
Någon med tips om jag ska ha dem hemma eller lämna bort? Tycker det är jättesvårt. Vill ju att de har det så bra det går. Den jag kan lämna bort dem till har själv råttor och har fött upp i många år. Den som kommer hem hit har ingen vana alls och vågar inte ta ut dem alls.
Tycker det skulle va bättre om du lämnar dem till någon som kan mycket om råttor, så personen vet vad mat ska göra ifall det händer någonting, och jag själv skulle va lugnare om mina råttor va hos någon kunnig
hell is empty. All the demons are here
Vet inte om det stämmer men har också läst att de kan bli stressade av stora förändringar men det känns bättre att någon har mer koll på dem om de skulle bli sjuka eller så