Hemmabygge av bur
Hej!
Jag är ny råttmamma sedan en månad ungefär. Innan jag köpte mina råttor bestämde jag mig för att göra en egen bur till dom, dels för att få den precis som jag vill, men också för att det är så roligt att fixa och dona själv! Det visade sig att buren funkar helt klockrent och råttisarna älskar den! De har precis upptäckt hur mysigt det är på nedersta våningen:)
Själv hittade jag inte så många beskrivningar på hemmabyggda burar så jag tänkte bidra med min! Det blir någon slags beskrivning av utförande och material på samma gång..
Stommen: 2 st. IKEA ANTONIUS stativ (som man vanligtvis har trådbackar i) De går att ställa på varandra och sätta ihop stadigt. 60 kr st.
Gallret: 1 rulle galvaniserat nät med kvadratiska hål (1x1 cm) från lantmännen. 100 kr
Botten av buren: en ANTONIUS plastlåda. 60 kr.
"Under botten": samma låda+ lock, för förvaring. 60+30 kr.
Hyllplan: Ugnsform från Claes Ohlson. 120 kr. (passar PRECIS in i stativet! Lätt att rengöra, bra med kanter)
Botten på hyllplanen: tillklippta BORRISmattor från IKEA.
Dörren: eftersom jag vill kunna komma åt hela buren och rengöra ordentligt genom att dra ut hyllplanen då och då så valde jag att göra hela dörren i ett stycke. Jag tillverkade en träram som passar framsidan till buren, och satte fast samma galler här, med hjälp av häftpistol. Rullen med galler räcker även till detta om man använder det rätt. Upphängningen löste jag genom magneter från Clas Ohlson som jag limmat fast på ramen lite överallt (fastar i stativet eftersom det är metall) och 2 krokar längst upp för säkerhets skull.
Stegarna har jag gjort själv, och pinnarna som fungerar som trappsteg längst upp gjorde jag av en gren utifrån. Jag täljde till dom lite och har fäst dom genom att skruva in en skruv utifrån. För att det ska bli stadigt behövs en metallplatta mellan galler och skruv, som är ganska stor. Alltså, innanför gallret, pinnen, utanför gallret, platta och skruv. Funkar kanon!
Stegarna gjorde jag själv med obehandlat trä.
Sen medför ju hemmabygge alltid några nödlösningar. En är taket. Jag använde samma galler, och tog små bitar av ståltråd och surrade fast takgallret i det andra gallret så att det sitter ihop. Efter man surrat ihop ståltrådsbiten och klippt av är det viktigt att sätta en droppe lim på änden så att det inte blir vasst!
Nästa nödlösning är ett glapp som bli mellan dörren och bottenlådan. Om någon vill göra denna buren någon gång eller liknande så kan jag förklara och skicka bilder på det då!
Men som sagt, jag är jättenöjd med den och råttorna klättrar och leker och gosar för fullt i den! Jag kan inte tänka mig annat än att de gillar den :) Sen är den fin och lättstädad också.
Jag postar en bild, men hojta bara till om fler behövs! T.ex. på nödlösningar, pinnar eller dörr..
Mvh Katrin, Tett och Måne :)
Gud vad smart!
Jag ser dagarna komma och sen springer dom förbi.
Http://lizzplace.com |
/ Lizette
Önskar att jag hade råd att göra en sån råttbur. Väldigt smart att ha lådor under.
billigare än att köpa en i samma storlek:)
Jättefin! :) Ser gärna fler bilder även om jag inte har råttor. (Gillar burar bara..*lol* )
Är det verkligen 1x1cm maskor i nätet? Tycker det ser ut som mitt kanin-nät på 19x19mm, men det är klart svårt att se på bild :)
Vad fick buren för mått? Har de tillgång till den nedersta lådan också eller är det för förvaring?
Buren (en botten-låda plus själva buren utan inredning) gick alltså på 300kr? Det är ju inte mycket :) Sen kommer förståss trälister, lim, spik/skruv osv också om man inte har det hemma. Men ändå ett överkomligt pris!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack!
Maskorna är 12 mm, jag mätte nu :) men det var inga problem när råttorna var små, helt bombsäkert!
Nedersta lådan har jag bara som förvaring, lådan över den är själva botten på buren. Måtten blev såhär:
Höjd ca 125 cm
Bredd 44 cm
Djup 54 cm
precis, själva stommen blev inte så dyr. Hyllplanen skulle man säkert kunna lösa billigare, de kostade ju 120 kr styck. Jag funderade på plexiglas (också dyrt) någon slags plastskiva eller lackat trä, men ugnsformarna passade perfekt och det blev lite ont om tid där i slutet.. :) Jättelätta att städa och så!
Här kommer en bild med dörren på!
Snyggt är det iaf, tack för att du visar upp den :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack för att du visar upp din bur! :-D Hade faktiskt funderat på att bygga utifrån en sån ställning själv. Köpte en idag då du visar att det faktiskt fungerar. Hur har du fäst gallret på ställningen? :)
Så OTROLIGT fiffigt! Kul, tack för att du delar med dig! :D I like!
Har dock en fundering kring det galvade nätet; är det inte just galvat och omålat galler som snabbt börjar lukta så illa?
Hmm jag har läst att det är just galvat när man ska ha.. Många som säger olika ;) Men än så länge luktar buren ingenting! Jag som var så rädd för lukten.. Men de har bara bott i den i drygt en månad så vi får väl se! Eftersom hyllplanen har kanter så hamnar kisset sällan på gallret.
#8 Kul! Det kommer bli jättebra!
Jag har surrat fast nätet med ståltråd och sen klippt av det på utsidan. Med en droppe lim på änden blir det ofarligt, annars lite vasst..
Vill du att jag ska posta en bild på hur jag har gjort? Lite svårt att förklara..
Lycka till!:)
#11 Tack! :) nejdå ingen bild behövs, förstod hur du menade :)
Wow, duktigt! Har själv letat bur nu ett bra tag men inte hittat någon som inte är allt för dyr så man kanske ska ta å göra något liknande då i stället ;) Ser riktigt bra ut!
Medarbetare på Sphynx iFokus
#13 Ja gör det! Kul :)

Supersmart och det blir stort för en billig penning.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.
Vill katrinwengel ta en bild på hur du löst det längst ner vid burbotten? Med dörren tänker jag på. Annars kan du bara förklara. Det skulle uppskattas :D
#16 menar du nödlösningen som är längst ner i buren?
På de andra bilderna hade jag nämligen inte gjort klart det ;)
men här kommer en bild på bottenvåningen. jag tog en trälist och superlimmade på kanten av lådan (eftersom det är ett handtag på lådan så kommer inte dörren ända intill lådkanten. så listen jämnar ut lådkanten så att det blir tätt)
sen för att råttorna inte ska kunna pressa sig ut på sidorna mellan gallret och lådan så häftade jag fast lister i gallret. det är bara att lägga dom på plats på lådkanterna till höger och vänster, och häfta på dom utifrån :)
som sagt, nödlösning, men det funkar fint :)
Fy f*n vad smart!! Varför kom inte jag på detta ^^ jag kan ju köpa sånt för en bo-hos-råttmormor-bur .
Jätte smart och fin bur :) Men är det hö du har i lådan på bilden i #18?
// Evelina
#20 ser ut som strimlat tidningspapper:)
Oj! Vilken smart bur! 🙂
Tjolahopp! Jag gillar idén med utklippta dörrmattor på hyllplanen! jag håller själv på med en bur fast som blir i ett vitrinskåp. Har du hunnit skapa någon uppfattning om hur mattorna funkar? kissar råttorna mycket på den? Jag tycker det borde vara smidigt att tvätta dom! Ligger dom stilla eller kan man behöva sätta fast dom med någon kardborre?
Svara gärna, då blir jag och mina råttjejer glada! Tack på förhand hälsar vi! 🙂
#21 Såg det nu när jag loggade in på datorn :)
// Evelina
#20 papper :)
#23 det är dom där BORRIS mattorna som alla tipsar om! 4 kr styck på ikea, och jag delar dom i två, så 2 kr styck ;) mina killar kissar på övervåningen (utanför toan…) och kisset rinner igenom mattan, så jag lägger tidningspapper under som jag byter varje dag. Jag byter faktiskt mattan varje dag också ;p sen när jag har några stycken så tvättar jag dom i 60 grader. 40 grader funkar inte, då luktar de kiss efter tvätt ;)
mina råttor låter mattorna ligga där dom ska vara, men ibland lyfter dom på kanten och gnager av lite tidningspapper. absolut inget problem. däremot testade min kompis med en likadan matta och hennes två råttor bet i mattan så det blev en enda stor bomullstuss (som de sidan kissade på och la sig i..) så det får du nog testa med just dina :)
lycka till!
Ja okej! Bra idé iaf, helt klart värt att testa! Tack för svaren 🙂

Jag har också funderat på Antonius. Nu fick jag litet tips! Att bara köpa plywood eller träfiberplattor som spacklas och sedan lackas/målas borde bli lätt att torka av, och billigare än plåtarna.
Jag lägger dubbla borrismattor på varandra. Den neders med gummisidan upp o den andra med gummi sidan neråt o mjuka upp. Då kommer inte kisset ner på trä hyllorna. :)
Vart fick du tag i träet till ramen mm? :)
Jag är en sånhär person som tycker att burar är rätt fula.. Jag bor dessutom i en 2a så jag har inget "gömma undan burarna" rum. När jag kikar runt på burar så är de antingen snygga men små och inte så funktionsdugliga. eller så är de stora och rätt anpassade men inget jag vill ställa i mitt vardagsrum. Har därför också funderat på att bygga egen, funktionsduglig OCH snygg ;) Har inte kommit särskilt långt i mina planeringar dock. Bra jobbat!!
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Du är en ängel, det måste vara så! Jag har bara ett par saker att önska: Fler bilder om det finns, för att den helt enkelt är så snygg! En samlad summa, för att det verkar som att det finns en del sidokostnader, om du kan komma ihåg fortfarande. Om du vill får du gärna lägga till art nr, så att det blir lättare att söka, men egentligen klarar en sig ändå. Och såklart om du upplevt några problem sedan du postade, i mån av minne, såklart!
Anledningen är att jag skulle vilja kolla om den går att bygga idag, hos mig. Annars är detta ändå helt klart en tjusig lösning med bra anvisningar. Och jag håller ned, det är bökigt och krångligt att beställa bra saker. Jag har också haft ett par dåliga alternativ och väntar på att skaffa nya råttbisar Själv skulle jag vilja ha en bur från golv till tak, som går att montera ner.
Så glad att jag hittade den här!