Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 834 ggr
Zakaraa
4

Varför galleravståndet är viktigt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En vän skickade denna länk till mig nyss på Facebook och min första tanke var Jisses (fast ett litet mer ovårdat språk som inte lämpar sig på ett forum 😃)
Det visar ju verkligen varför man bör tänka på galleravståndet när man skaffar sina pälsklingar :)

Här är ett otroligt bra exempel på att råttor kan klämma sig igenom Allt där huvudet kommer igenom. Tyvärr kan jag inte lägga upp klippet direkt i tråden eftersom det kommer från Instagram men här har ni en LÄNK till klippet :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

WarMinerTool
3

Haha! Kom ihåg att mina råttor alltid gjorde så! Fast nu är dom för stora 😛

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

marsala
0

Men kors! Jag har tolkat det som om råttor kan gnaga upp öppningar, där de kommer in med gaddarna. Men det här!? Kan det bero på att gallret är elasiskt?

zickan
0

:) toppen bra video. Har man nått att hänvisa till när man pratar gallermått

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Apootie
0

#2 Har för mig att råttor kan "kollapsa" sina revben också, så de blir i stort sett helt platta!

Vixifyx
0

Eftersom jag inte kan se klippet längre (instagram säger det är bortaget iallafall..) undrar jag vad det gick ut på? :) Fattade ju att råttor klämde sig igenom nånstans men altså ite mer förklarat än så :P

Namida
1

Det var en råtta som klämde in sig i sin bur, och det såg rätt så sjukt ut :P 
Råttan blev nästan helt platt!

Zakaraa
0

Som #6 säger :) Det var en fullvuxen råtta, kanske 500g? som klämmer sig igenom ett galleravstånt på ungefär 1,2-1,5cm utan problem.

Väldigt intressant att se! Otroligt tråkigt att klippet saknas :(

Namida
0

Hittade en annan video där en råtta klämmer sig ut ur buren! :)

http://youtu.be/jYqf6okrSIk?t=30s

Zakaraa
1

#8 Härligt! :)
Nu är gallret i #8 mycket glesare än det som nu saknas i #0 men principen är ju densamma :)

Vixifyx
1

ah , men ja tror jag endå förstår! Hur som helst detdär gjorde mina JÄMT då de var små fram och tillbaka i buren … jag tyckte det var lite gulligt och lite charmigt då de endå inte hoppade ner utan bara klämde sig så de kom upp på buren och satt där en stund och tittade omkring för att sedan gå igenom tillbaka… dock var jag orolig att de skulle göra det då jag var borta så jag satt alltid tyg fastspänt över de ställen de brukade klättra och klämma sig igenom, och vad jag vet kom de nog inte ut efter det… nu är de för tjocka för att rymmas ut haha , samt så har jag en rsd nu så..  (ja har nämligen 2 katter också) Nog för de är kompisar då jag är med och alla är lösa men man vet ju aldrig om jag inte skulle vara där vad som skulle hända… WELL till min poäng :D

Det var lite kalebalik då min faster var på besök då jag fyllde 21, och jag försäkrade henne om att de inte kom ut ur buren (hon är livräd för råttor, altså hon blev rädd då hon var liten för en jätte stor brunråtta ute som kom nära och nästan bet henne då pappa och hon är uppvuxna på bondgård)
Hur som helst klättra  Elton ut som är min silver black european berkshire, men i hennes ögon är de "EN STOR SVART RÅTTA!!!!"  hur som helst tror ja nästan glasen skulle spricka då jag stod vid kaffekokaren då hon börjar skrika i höga C då elton klättrar ur buren … Hups…… Nåjå … nu vågar hon hälsa på igen för nu då de har rsd buren tycker hon de ser mindre ut och man "ser dem inte" lika bra… Resten av släkten tkr dom är "helt okej". Dock vill farmor inte va så nära dem då hon är lärd att råttor är ohyra sen liten då hon också växt upp på bondgård, men hon tycker dom är lite söta endå , iallafall då jag visar bilder, men hon har endå på nå sätt lite svårt att vara nära dem. De e lite gullit på sitt vis , lite nyfiken är hon endå haha . 

Oj vilken roman detta blev men hoppas nån finner denna lilla historia roande… :) Jag tyckte iallafall det var lite roligt då min faster började skrika i högan sky. haha . Hennes barn, mina kusiner altså, gillar dock dem samt hennes man så han tog Elton  i famnen och så blev  min faster  jätte arg och sa han fick gå hem … haha o dom bor timmes bilfärd från mig.  För han tänkte komma nära henne med Elton.. haha.. ojoj vuxna människor tycker man skulle kunna förhålla sig proffsigt men nåjå fobi som fobi antar jag :)  Nån med liknande historier?

Fjordell
0

'Felaktig länk' står det bara när jag klickar på länken… har klippet kanske tagits bort? :/

Zakaraa
0

#11 menar du i #0? I så fall så är klippet inte kvar (kolla några kommentarer här ovan ;P)

Fjordell
0

#12 Haha, ja. Läste inte kommentarerna. För trött för att läsa ordentligt😃 Synd på klippet dock.

Zakaraa
0

#13 Hehe :) Ja det är otroligt synd för det var verkligen det perfekta klippet :P

mullsi
0

Någon som vet vad klippet hette så man kan söka på Youtube??

Zakaraa
0

#15 Det fanns inte på youtube. Det var en instagramvideo