Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 326 ggr
Animalgurl
0

Hjälp mig, tack

Hej! Behöver skriva av mig lite gran! Jo, efter sommaren ska jag ev skaffa råttor. Men min pappa säger att han HELST skulle vilja ha ett annat djur i huset, men han tycker de är ok. Då vi komit över några överenskommelser. Men det är inte problemet. Problemet är jag. Då jag tänker "jo men råttor, perfekt. Har velat ha det så länge jag minns osv osv" men sen tänker jag "men möss kanske? Det är ju billigare med allt osv osv" så kan ni hjälpa mig med nackdelar och fördelar? Hur är en mus? OBS Jag har läst mkt, men vill höra av er! Som kanske sitter med eran mus JUst nu !! -mvh

LajvKrattan
3

Alla här skriver ju på en dator så det är nog många som sitter med sin mus.😃 

Förlåt.😇

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Animalgurl
0

Haha, men jag behöver hjälp.. Inte skämt :3

Kristall
2

Jag har både råttor och möss, och tycker att det är stor skillnad mellan de två arterna. 

Mössen är mycket lättskötta, tar upp betydligt mindre utrymme och äter knappt någonting jämfört med råttorna. De luktar knappt alls (jag har honmöss, hanar luktar lite mer) och är lätta att motionera - bara att släppa lös dem på ett bord med leksaker och grejer, så hålls de där. Däremot är deras (genomsnittliga) livslängd rätt så mycket kortare än råttornas.

Råttorna luktar betydligt mer. Jag städar buren varannan dag ungefär (har dock toalådor i buren vilket underlättar). De behöver också mer aktivering, får de tråkigt hittar de gärna på små hyss osv. Däremot tycker jag att råttorna "ger" mer än mössen, de är så kontaktsökande och påhittiga och man ser att de verkligen vill umgås med en, både gosa och leka. Mössen kommer försiktigt fram och klättrar upp i handen medan råttorna skuttar fram till en med ett nyfiket, lekfullt uttryck när man öppnar burdörren. Att de är större och mer självständiga än mössen är ett stort plus; bara det att de t.ex. kan komma och hoppa upp i soffan om de känner för det gör att de känns mer som en del av familjen, liksom.

Kort sagt så kräver råttorna mer (både tid, skötsel, aktivering och mat) men de ger också mycket mer än möss, enligt min åsikt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Zakaraa
3

Möss ska vara otroligt fina djur, jag har inte haft det själv men jag känner två som har och har haft möss.

Skulle själv gärna vilja prova på de men de är otroligt allergiframkallande. Jag reagerar pyttelite på råttor men är jag i samma rum som musburar för länge så får jag andnöd så har man allergiproblem så kanske möss inte är det ultimata djuren. Självklart är detta individuellt men jag har hört flera som sagt samma, möss är värre när det kommer till allergi än råttor.

Den stora fördelen med råttor jämfört med möss om man bortser från det jag skrev ovan så är det storleken. Möss är väldigt små så därför är råttor med att "ta i". De är enklare att få tag på om de ex skulle vara på rymmen ;)
Vill man träna trixs och liknande så är det inte någon större skillnad vad jag förstått. Enligt en av vännerna så är råttorna mycket mer sociala med sina ägare (kan också vara individuellt)

Nu har jag ju ingen egen erfarenhet som musägare men jag hoppas min kommentar kanske hjälpte lite i alla fall :)
Annars tipsar jag om att ställa samma fråga på Mus iFokus (om du inte redan gjort det)
Roligt att du funderar på på Råttor i alla fall (och även möss!)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
2

Skulle nog säga råttor bör va enklare att få ha än möss. Iof är möss mindre. Men de luktar mer och bra mycket enklare att de rymmer så man ej kan hitta än en råtta. Även svårt att hålla flera hanar ihop livet ut. Ofta kan det bli bråk så de behöver delas. Inte som med råttor som kan sitta i stora flockar utan problem. Även om problem nu kan ses där med. Råttor äter mer rester vilket är rätt skönt att slippa slänga massa mat. Råttuppfödare verkar överlag hjälpa till mer än musuppfödare. Där är det oftast säljer sedan hör man inte av dom igen. Medan på råttsidan får man oftast stöd om det händer något.

Men utöver lukt och storlek tycker jag möss och råttor väger rätt lika i övrigt. Föder upp både möss och råttor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.