Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 509 ggr
fridanordqvist
0

Myco och bli blöt?

Börjar bli väldigt varmt inne på mitt rum redan nu, bara det är 10 grader ute kan jag ha runt 25 på mitt rum, där jag har råttburen.

Ska starta min fläkt, och har funderat på vad mer jag kan göra för att kyla ner mina små pälskningar, speciellt när det börjar bli mot 30-35 här..
Blöta filtar/hammockar dom kan ligga i, kylklamp inlindad i filt så dom inte ligger rakt på, skål med vatten dom kan bada i, servera frysta ärtor och majs att äta, byta vatten kanske 2, 3ggr/dag så det är kallt osv
Men då funderar jag på hur min pojk som har myco kommer reagera på det? Om han blir blöt, och fläkten snurrar så det blåser på honom, hur illa kan det gå? Han har redan perioder där han nyser till och från, men är annars pigg och jättesprallig osv.

Har även funderat på att öppna mitt andra fönster, det ena är redan öppet, men det är precis ovanför buren, hur skulle det bli..?

Några tips på vad jag mer kan göra? nåt jag inte borde göra?

fridanordqvist
0

Ska tillägga att jag inte kan flytta på buren, då mina föräldrar inte vill att den ska stå nån annanstans i huset /:

fridanordqvist
0

ska lägga till en till sak som jag såg nu då jag läste vad jag skrivit
Det är inte fönstret precis ovanför buren som är öppet nu, utan ett annat en bit till vänster om den, och jag undrar hur det blir för råttorna om jag öppnar det som är ovanför deras bur.

fridanordqvist
0

Ingen som vet nått? :)

R8bus
1

Jag vet inte så mycket om detta, men kan ju dela med mig av mina spontana tankar. Kylklamp och kallt vatten + mat låter bra. Men blöta hammockar låter ganska otrevligt för råttorna, vet inte om det kommer ha någon kylande effekt ifall vätan inte tar sig ned till huden (för att avdunsta därifrån) och dessutom kan inte fuktig päls resa sig vilket också skulle kunna minska råttans förmåga till nedkylning. Om du öppnar fönstret ovanför buren blir det ju tvärdrag, det tror jag kan påverka dina myco-kille då det torkar ut slemhinnorna.

Jag tänker att jord, vilket man kan använda som bottenmaterial, ofta håller sig svalt. Men framförallt, försök övertala dina föräldrar att ha buren i ett svalare rum, råttor är inte lika bra som människor på att kyla ned sig, de kan inte svettas. 35 grader är mycket.

Så funderar jag 😉

Jollabolla
0

Jag har hört och sett folk som använt någon slags kakelplatta eller klinkerplatta och lagt i buren då de håller sig lite svala. Det kanske du skulle kunna skaffa och lägga på botten på några ställen. För då hade de kanske kunnat svalka sig lite på de när det blir varmt.

fridanordqvist
0

#4 Finns tyvärr ingenstans vi kan ha dom, villkoret för att jag skulle få ha dom här hemma o inte hos pojkvännen va att dom skulle bo på mitt rum..
Det är delvis därför jag redan nu vill ha massa tips, så jag är väl förberedd då det blir så varmt.

Har hört att man kan ha blöta filtar, så tänkte att samma kanske gällde hammockar, men tack för att du påpekade detdär!

#5 Funderar på om inte vanliga stenar kan funka likadant? Dom är ju också oftast lite svalare än luften runtomkring, o vi har massa sten häromkring, speciellt vid järnvägen.
Sen får man ju bara se till så att dom inte är vassa eller så, så dom inte skadar sig på dom, och skura dom innan man lägger in dom i buren så det inte följer med ohyra eller så

fridanordqvist
0

''Kapar'' min egen tråd för o fråga när man kan börja ta ut råttorna på gräsmattan? ^^
Har hört att man kan ta ut dom när det är tillräckligt varmt för att gå barfota på gräsmattan, men det gör jag redan nu, så det är nog inte ett så bra riktmärke, tror det är lite väl kallt för små tått-tassar fortfarande.

Jollabolla
0

Jo vanliga stenar funkar säkert också jag tänkte bara att det kanske kunde vara lite skönt att vila på någon platt yta också. Sen kom jag på att lite större glasburkar var ganska så poppis här hemma för att svalka sig i. Då kan man ju ha några stycken så man har att byta ut om de blir varma. Sen det där med när man kan ta med råttorna utomhus så kan det nog vara lite olika faktiskt. Men det första är väl att om man inte tycker om att sitta barfota själv så bör man nog inte ta ut råttorna haha. Men annars är det väl bra att kolla så att gräset inte är för fuktigt så de kan kyla ner. Sen får man väl vara försiktigt med vindar. Även fast gräset är varmt och man har något skyddande så är ju inte vind så bra. Men annars kanske man kan ta med råttorna ut i tröjan och se hur de reagerar först. Min ena råtta tyckte inte om gräset överhuvudtaget och den andra tyckte det var jättekul så länge de var vindstilla. Hon gillade också att springa på mina ben samtidigt som hon jagade vattendroppar på gräset jag sprayat med en vattenflaska.

fridanordqvist
0

jo fast vad jag märkt så är dom stenarna rätt så platta ^^
Hur menar du med glasburkar? ska dom kunna ligga på dom? I dom?
Kan tänka mig att det blir ganska varmt i en sån xd

Så typ.. torrt gräs, vindstilla o någorlunda varmt, ca 18 grader med tillgång till både sol och skugga kanske? Låter det bra eller låter det helt fel?