Nya familjemedlemmar!
Hejsan!
Igår var jag och hämtade två små tjejer. Har inte haft råttor på jättelänge och saknat dem väldigt mycket så nu blev det dax att skaffa nya familjemedlemmar! :)
Men jag undrar hur länge det tagit för era råttor att vänja sig vid allt det nya, och hur efter lång tid de vågat sig fram till er så att ni kan lyfta ur dem? Jag lät mina vara i ett dygn så de fick vänja sig vid buren och allt det nya, dock är de fortfarande osäkra på mig och kommer gärna inte fram. Min ena är modigare och stannar kvar och är lite nyfiken medan den andra springer iväg. Såklart tar det ett tag innan de är avslappnade och är vana och så. Men minns inte riktigt hur länge det tog för våra gamla så tänkte jag kunde skriva här :)
Med vänliga hälsningar
Elin 🙂
Då kan du börja hålla på med dem och ta upp och försök sitt och gosa med varje ett tag. Prova först sträck fram handen och se om dem kommer fram, gör dem inte det så får du plocka upp dem försiktigt och visa att du är en snäll och duktig matte/husse :) Lycka till!
#1 Tack för svar! Har testat med att sträcka fram handen, den ena springer bara iväg men den andra kan jag plocka upp och hon sitter gärna på axeln :) Det dumma med min bur är att det finns ingen lucka så att man kan ta på den nedersta våningen och det har den mer skygga råttan fattat så hon springer ner dit så jag inte får tag på henne. Hade henne ute förut och försökte gosa men hon tyckte det var läskigt så lät henne sitta i en mys filt bredvid mig och det var bättre tyckte hon. Dock springer hon fortfarande iväg :(
Letar bur så hoppas jag finner en lämplig snart så jag slipper ha problemet att jag inte kan få tag på henne…
Ah typiskt… vad har du för bur nu?
Du får prova att locka henne med godis, ge det lite tid ;)
Alla råttor är inte sådana som kommer fram självmant heller… Här hemma har jag en som kommer direkt, en som kommer när det är matdags och en som ligger kvar i hängmattan och myser hehe :)
En gammal bur med tre våningar. Men letar som sagt ny så förhoppningsvis blir det byte snart! Jo det vet jag att alla inte kommer fram, men hon är rädd. Hon springer iväg när öppnar burdörren… Försöker locka med godis men det intresserar henne inte (det jag testat iaf, tänkte testa banan och lite annat imorgon). Riktigt tråkigt och jobbigt… Min andra tjej är iallafall mer öppen och har blivit mer mysig idag, har suttit mycket på min axel och gosat :)
#6 Om du har laktosfri yoghurt är det bra att testa med! Eller något annat hon inte kan ta och springa iväg, då om hon vill ha bananen kommer hon ta den och springa till hennes gömställe igen istället för att stanna o slicka som yoghurt 😃 (dock så kan man bli känd som monstret som ger en godis 😍) Grattis till nya familjemedlemmar! Lycka till med dem 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#7 Jo, men först och främst gäller det att hon vågar komma fram… :( Satt länge igår och försökte få henne att komma fram, men hon ligger bara och trycker eller springer iväg.. Men ska försöka idag igen:) Varför just laktosfri? Funkar inte vanlig yoghurt? Typ turkisk? :o
Haha jo det är ju lätt hänt att man blir🤪
Tack så mycket! 🙂
#8 Vanlig funkar men mina blir lösa i magen, de är förmodligen laktosintoleranta hela högen då det är helt ok med laktosfri 🤪 Läst någonstans att nästan alla vuxna djur är laktosintoleranta (vet inte hur sant det är dock), så om du använder vanlig yoghurt är det bara att hålla koll på avföringen till nästa gång, då det inte alls måste bli lösa i magen av det 😃
Fördelen med yoghurt på en sked är att den är lite ifrån dig, så prova sträcka den fram till henne sakta så hon får upp lukten! Om hon börjar slicka så bara dra saaaakta den mot dig så hon följer efter, om hon springer iväg så repeat! Funkade för min skyggis tillslut 😍
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#9 Okej, kan kanske testa lite och se hur det fungerar då :) Annars får de bli laktos fri :) Testade med gojibär idag och hon ena tog direkt och mumsa i sig, hon andra (den skygga) satt bara och lukta men var tvungen att gå ner sen och såg då när jag gick att hon tog lite från sin kompis och mumsade i sig.
Ska testa yoghurten sen då :) Tack så hemskt mycket för svar och hoppas verkligen det hjälper! :)