Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 756 ggr
AliciaRing
2

Duger det här torrfodret? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så som rubriken lyder så undrar jag ifall mitt Torrfoder blir bra till råttorna har gjort det själv. består av: Torkad majs som är köpt i mataffär, Solrosfrön, oskalade sesamfrön, Müsli med lite bananer och nötter, cokosflinfor Psyllium och havregryn.

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3

Apootie
2

När jag ser snabbt på det så känns det som att dina tåttar lätt kan bli lite överviktiga om de får mycket av det där… Det är ju bra saker, men mina som äter mycket exempelvis skulle bli tvärfeta direkt 😕

Zakaraa
4

Håller med #1 på tok för mycket feta ingredienser samt så saknas de fyra sädesslagen.
Vet inte vad din müsli innehåller förutom det du skrivit, banan (socker) och nötter, vilka nötter är det så? Skriv gärna vad det är för innehåll i müslin.

Vet inte vad Psyllium och cokosflinfor är så kan inte säga något om det :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

kigon
3

Instämmer med #1, mina hade blivit tjocka ganska snabbt…!

Är det du som gjort muslin eller hade den redan bananer, nötter, etc? De är ofta inte osötade om de har frukt och nötter så man får titta väldigt noggrant på sockerhalten i innehållsförteckningen då den ofta är väldigt hög 🙂

Det blir väldigt mycket socker med majs och bananer, samt mycket fett med nötter, kokosflingor och solrosfrön, så det finns risk att det kan bli lite för mycket…!

Tycker du får pröva och sedan själv se effekten, om de ökar i vikt eller bildar mer fett så kanske ta ut t.ex. kokosflingorna och bananerna och ersätt det med något annat etc. Bara att pröva sig fram! 😃 Råttor är ju alla individer så det som inte funkar bra på t.ex. mina behöver inte funka dåligt för dina, beror på mycket annat som aktivitet, ålder, m.m. 🙂

EDIT* Antar då att muslin har alla fyra sädesslag, tänkte inte ens det kan vara utan så som #2 uppmärksamma 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

EmelieSaraViola
0

Det viktigaste att ge dem är grynblandning. Håller med om att det ser på tok för mycket solrosfrön ut. Solrosfrön är väääldigt feta. Det är bra grejer du har, så det du skulle kunna göra är att köpa grynblandning och blanda ut med din blandning :) 

Ser ut som du ha torkad majs i, det ska tydligen inte vara bra för råttorna och öka risken för levercancer enligt en artikel här på rif.

EmelieSaraViola
0

Ser inte ut som att det är så mycket mängd heller, tänk på att dem alltid ska ha tillgång till Torrfoder och då är det bra med grynblandningen som spär ut nötter/frön och det räcker längre och blir billigare :)

AliciaRing
0

Har idag gjort om ett nytt Torrfoder. följt ett recept på Torrfoder som en ifrån råttorifokus har lagt ut. Ingredienser: linfrön, hirs, pumpafrön, psyllium, bovete, sesamfrön, quinoafrön, havre, vete och Torrfoder för hund.

Zakaraa
0

Det saknas Korn och Råg för att du ska ha alla 4 sädesslag.
Men i övrigt ser innehållet bättre ut, se till att du har mest av sädesslagen och undvik för mycket feta fröer. Man kan även skippa hundmaten om man ger proteinrik mat i färskfoder. 

Vilken funktion fyller psyllium? Jag är inte bekant med det så därför jag frågar.

AliciaRing
0

ska köpa det imorgon…

AliciaRing
0

#7 psyllium är jätte bra för deras tarm system/magen

Zakaraa
1

#9 Ska kolla upp det :) Helt nytt för mig, kanske ska äta det själv, hehe :)

AliciaRing
0

Det är bara att lägga det i en skål tillsammans med yoghurt till dig själv alltså haha :D

AliciaRing
0

Har i dag köpt korn och råg :)

Zakaraa
0

Härligt :) Vad är det du köper för något? Är det från matbutik eller köper du på ex granngården?

JoySurrender
0

Jag tror inte att råttor behöver psyllium/loppfrö. Det bildar slem i kontakt med vätska, ungefär som linfrö. Kan vara bra vid förstoppning men inte annars.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

AliciaRing
0

#13 Matbutik :)